Nu backar näringsministern om Ostlänken
Om snabbjärnvägen Ostlänken byggs får något annat projekt vänta. Men det är inte regeringen utan Banverket som får göra bedömningen.
De 100 miljarder kronor som är anslagna till järnvägsutbyggnad måste användas på ett klokt sätt och om det skapas en stor arbetsplats vid Skavsta måste Banverket uppmärksammas på detta, säger Björn Rosengren.
Björn Rosengren säger heller inte att han skulle ha lovat en tidigare byggstart.
Nej, jag har aldrig sagt så, den bedömningen måste Banverket göra. Regeringen har anslagit 100 miljoner kronor och hösten 2003 kommer regeringen att ta ställning till de projekt som Banverket har föreslagit och sedan fastställa, säger Rosengren.
Men Ostlänken finns inte nämnd i regeringens proposition bland de projekt som är aktuella. Där nämns tunneln genom Hallandsåsen, Citytunneln i Malmö, utbyggnaden av Botniabanan i Norrland och så den så kallade getingmidjan centrala Stockholm där behovet av fler spår är akut.
Jodå, Ostlänken nämns visst i vår proposition, säger Björn Rosengren och läser högt innantill:
Regeringens prioritering av järnvägen innebär att det utöver ovanstående också bör finnas möjlighet att under slutet av planeringsperioden inleda en utveckling mot ett nytt järnvägssystem som bygger på att nya länkar utvecklas, säger Rosengren och fortsätter:
Och där finns Nyköpingslänken med.
Men det är ju mot slutet av planeringsperioden, kanske först år 2015, kan då verkligen Ostlänken tidigareläggas?
Om Skavsta blir en jättestor arbetsplats och får stark trafikintensitet så måste vi också uppfylla industrins behov, men det är Banverket som måste göra sin bedömning först.
Om Ostlänken byggs tidigare, vilket annat projekt får då vänta?
Jag vet inte, det måste föras en diskussion om det, säger Björn Rosengren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!