Nu står båtarna på torra land
Nu är vintern verkligen här. Inte för att den första snön har fallit, för att dubbdäcken har åkt på eller för att det är svinkallt om öronen utan mössa. Utan för att båtarna står på torra land.
Äh, det är inte mycket. 2 ton kanske. Sedan ska ju de där upp, säger Mats Tjärnström och pekar mot några vita skönheter som ligger förtöjda längre ut på piren.
De väger väl runt 25 ton.
De senaste veckorna har det blivit långa arbetsdagar för Mats Tjärnström och Totte Rylander på Nyköpings varv. Plötsligt byttes sensommaren mot vinter, nästan utan att passera höst, och båtägarna tvingades inse att säsongen är över för i år.
Förutom de mest inbitna entusiasterna, förstås.
Det finns de som vill fira Lucia ute på båten om det går, berättar Mats Tjärnström och hoppar in i kranen för att köra den nyupptagna båten till förvaringsplatsen.
Hon gungar fram och tillbaka när kranmotorn startas och Mats Tjärnström försiktigt kör iväg henne. Totte Rylander har följt med till fots och nu står han på backen och dirigerar så att båten hamnar rätt. Det är ett centimetergöra att få henne på plats. Men när de är klara får de sin belöning arbetsbåten var den sista som skulle upp för dagen, och de kan ta av sig grovhandskarna och gå hem.
Undersidan av båten spolades av innan hon kördes iväg för vinterförvaringen. Resten får båtens ägare ta hand om. Det finns en hel del att göra under vintern för den ambitiöse båtägaren. Det viktigaste att tänka på är att konservera motorn om båten ska ligga utomhus.
Annars fryser den, säger Mats Tjärnström.
Någon vecka till räknar Mats Tjärnström och Totte Rylander med att slitet fortsätter. Sedan ligger nog de flesta båtarna på land. Men friden varar inte särskilt länge, snart nog ska de första båtarna ned i vattnet igen.
Ja, det blir så fort isen går, säger Mats Tjärnström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!