Nu vill Tejby ha säkrare tävlingar

Oxelösundskillen Tobias Tejby lämnade i går Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Beskedet efter mera röntgenplåtar än båtracingföraren orkade räkna var entydigt: han kommer få behålla all rörlighet men det kommer att ta sin tid att komma tillbaka i normalt skick.

Övrigt2003-08-19 22:53
Jag ligger instuvad bak i minibussen med en korsett som liknar den som Russel Crowe hade i filmen Gladiator man är helt ihopklämd, säger Tejby frejdigt när SN-sporten når honom precis efter det att han blivit utskriven från sjukhuset med två s t a r k a värktablatter för sina ryggskador.
Det märks att han försöker hålla humöret uppe. Naturligtvis känns det tungt att till att börja med behöva vara prick still i sex veckors tid, innan han och specialistläkaren ens kan börja fundera på rehabilitering.
Eftersom jag ska ha korsetten i minst tre månader kan man ju tänka hur länge det kommer att ta. Det känns tungt, jäkligt tungt om du ursäktar ordvalet men så känns det. Fast det är inget att göra åt nu. Jag har helt accepterat att jag till att börja med måste vara helt stilla. Det är bara att göra som de säger inte läge att riskera det allra minsta.

Tejby har haft gott om tid att tänka igenom de yttre omständigheterna kring kraschen på tidsträningen inför helgens formel 2000-lopp i Göteborg. När halva banan var i normalt racingskick och den andra halvan full av dyningar från turistbåtar blev det vanskligt värre.
Man ska inte egentligen
få arrangera tävlingar där de inte klarar av att stänga av och det finns så här mycket fritidsbåtar. När man kom ut från det lugnare området in i
det skvalpiga med 180 kilometer i timmen blir det för farligt helt enkelt, säger Tejby bestämt.
Det känns som att vi har blivit för mycket av gladiatorer för publikens skull, tillägger han.
Har du funderingar på att inte köra mera om inte säkerheten kring arrangemangen förbättras?
Nja, jag tror att det där kommer att ge sig själv. Om det inte blir bättre kommer de inte att få några bra gubbar om kör. Så enkelt är det. Och det har jag fått indikationer på att promotorn har förstått. Jag kommer i alla fall säga ifrån starkare i fortsättningen.

När både Nyköpingsbon Jari Honkala har gjort en fantastisk comeback efter sin svåra F1-krasch och varit suverän etta de tre senaste deltävlingarna, en i Oslo och två i Göteborg och Jonas Andersson var med blir det liksom inte läge att köra på säkerhet.
Nej, med sådana killar plus resten av formel 2000-eliten med går det inte att hålla igen, då blir man långt efter, så det är det bara fullt blås som gäller. Ett ytterligare problem i Göteborg var att det tekniska inte fungerade och att jag inte visste att jag redan var näst snabbast. Jag hade inte behövt köra mera.
Men Tejby väljer härmed att lägga undan alla OM och i stället glädja sig åt att han hade tur i oturen.
De har ju skjutit en massa plåtar nu, och jag måste ju lite på läkarna när de säger att jag hade en ruggig tur att och att jag kommer få behålla rörligheten i kroppen.
Det allra värsta kunde ha blivit följden av kraschen, det hymlar Tejby inte det minst om. Då är det tufft men ändå en petitess att han nu måste ringa och lämna ett tråkigt besked till den helt dominerande båtmotortillverkaren inom båtracingen, Mercury.

De hade valt lilla mig av alla svenska förare till att få chansen att testköra deras helt nya miljöklassificerade motor, nu blir det inget av det, suckar Tejby.
Tobias Tejby blickar emellertid redan framåt mot nästa säsong:
Jag kastar inte in handduken för det här.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om