Den interna räddningstjänsten på SSAB består av 40 deltidsbrandmän fördelade på fem skift. Utöver dem finns det sex personer, plus chefen Angelica Lantz, som arbetar dagtid uteslutande med skadeförebyggande åtgärder.
– "Säkerheten först" är SSAB:s ledord. Men olyckan kan alltid vara framme och då vill man ha ändamålsenlig utrustning, säger Angelica Lantz.
Den nya bilen är en så kallad släckbil och har plats för mycket vatten. Den rymmer 5 000 liter vatten och 1 000 liter skumvätska. Vilket passar räddningstjänsten på SSAB bra med tanke på alla riskerna som finns med brandfarliga vätskor och kemikalier. Leveranstiden var runt 20 veckor och priset var ett antal miljoner kronor.
– Det är kul för SSAB som företag och det sänder också signaler om att vi satsar på vårt säkerhetsarbete här på SSAB, säger brandskyddsledare Tommy Englund.
Tommy Englund jobbade tidigare som styrkeledare i Södertälje och hans gamla skiftlag fick vara med när Scania tog fram den nya generationen av hytt som bilen har. Det är även Tommy Englund som har skrivit kravspecifikationen och som gjort beställningen på bilen.
– Det är en brandbil som är utformad av brandmän för brandmän, säger Tommy Englund.
Den nya bilen ersätter nu den äldsta brandbilen som är från 1978. Totalt finns det två lite större brandbilar som rullar på larm. Det finns en sjukvårdsbil och en insatsledarresurs (personbil) som används vid större händelser.
– Brand är egentligen det vi åker på minst, vi har ju mer sjukvårdslarm, olyckor eller saneringar, säger Angelica Lantz.