Ny byrå tar över Bo i Nyköping-kampanjen

I tuff konkurrens med sju reklambyråer vann den välrenommerade byrån Ehrenståhle & Co upphandlingen av ny varumärkesstrategisk konsulttjänst i Nyköpings kommun. Nuvarande PR-byrån Nordic brand reality, som bytt namn till Brand Centric Stockholm, fanns också med bland anbudsgivarna.

PR-byrån Nordic brand reality förlorande den nya upphandlingen, som enligt Pontus Lorehav, ansvarig upphandlare på Nyköpings kommun har genomförts genom öppet förfarande i enlighet med LOU (Lagen om offentlig upphandling). Från och med årsskiftet tar fullservicebyrån Ehrenståhle & Co över rollen som varumärkesstrategisk konsult och därmed även Bo i Nyköping-kampanjen.

PR-byrån Nordic brand reality förlorande den nya upphandlingen, som enligt Pontus Lorehav, ansvarig upphandlare på Nyköpings kommun har genomförts genom öppet förfarande i enlighet med LOU (Lagen om offentlig upphandling). Från och med årsskiftet tar fullservicebyrån Ehrenståhle & Co över rollen som varumärkesstrategisk konsult och därmed även Bo i Nyköping-kampanjen.

Foto:

Övrigt2018-11-22 14:25

Ehrenstråhle & Co är en fullservicebyrå med kontor över hela Sverige som hanterar tjänster med särskilt fokus på digital marknadskommunikation, sociala medier, digitala kampanjer och reklamuppdrag. Bland uppdragsgivarna finns namn som Kinnarp, Zoégas, Alfa Laval, SL, Stena Line och från och med årsskiftet Nyköpings kommun.

I över tio års tid har Nyköpings kommun anlitat PR-byrån Nordic brand reality för marknadsföringstjänster i kommunen där Bo i Nyköping-kampanjen varit en av de mer tongivande. SN kunde i våras avslöja att Nyköpings kommuns kommunikationschef Palaemona Mörner var nära vän med Nordic brand realitys ägare Lars Rystadius, och att upphandlingarna av Bo i Nyköping-kampanjerna genom åren varit riggade till fördel för Nordic brand reality, som numera alltså heter Brand Centric Stockholm.

PR-byrån fick även uppdrag som inte var upphandlade. Bland annat betalade kommunen 162 000 kronor för att PR-byrån skulle utveckla nya hemsidan 2015 och året innan 216 000 kronor för att utveckla ett kommunikativt koncept. Ingen upphandling gjordes. Nordic brand reality har fakturerat Nyköpings kommun drygt 27 miljoner sedan 2010.

Pontus Lorehav är ansvarig upphandlare för den nya varumärkesstrategiska konsulttjänsten. Han säger att samtliga åtta anbudsgivare uppfyllde kraven i upphandlingsbeskrivningen och att samtliga byråer höll en generellt hög nivå. Anbuden lämnades in via den digitala upphandlingstjänsten e-Avrop där förfrågningsunderlaget samt två fiktiva case som byråerna skulle lösa, fanns presenterade i sin helhet.

Den nya varumärkesstrategiska konsulttjänsten ska kunna hantera roller som produktionsledare, grafisk form/AD, copyarbete och webbproduktion. Uppdragen kan bland annat omfatta större kommunikationskampanjer från rådgivning till genomförande via olika kanaler. Uppdraget innefattar även projektledning och grafisk produktion av webbplatser, samt hela publikationer från idé och koncept till levererad produkt, där leverantören förväntas produktionsleda andra inblandade som skribenter, illustratörer, fotografer, tryckerier, webbproducenter med flera.

Avtalet börjar gälla från årsskiftet. Kommunen har möjlighet att förlänga avtalet två gånger med som längst 12 månader. Den totala avtalstiden kan som längst vara 48 månader.

Värt cirka fyra miljoner kronor

Dokumentet "administrativa föreskrifter" utgör en del av upphandlingen som anbudsgivarna fick ta del av i den digitala databasen e-Avrop där samtliga anbud lämnades.

Där står att omfattningen på uppdraget är värt cirka 3-4 miljoner kronor årligen.

Beloppet kan förändras genom politiska beslut eller att kommunens behov av tjänsten förändras.

Belopp ska enligt kommunen betraktas som en indikation på uppdragets storlek

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!