Ny lag ska stoppa oseriösa telefonförsäljare

En Gnestabo varnade i SN igår för ett påstridigt ventilationsföretag som ringer upp och meddelar att de ska utföra arbeten - som ej beställts. Sedan första september krävs dock en skriftlig bekräftelse för att avtal ingåtts.

Konsumentverket har fått in åtta anmälningar om sotnings- och ventilationsföretagets påstridiga försäljningsmetoder.

Konsumentverket har fått in åtta anmälningar om sotnings- och ventilationsföretagets påstridiga försäljningsmetoder.

Foto:

Övrigt2018-09-13 18:00

Den nya lagen har införts efter flera års debatt kring telefonförsäljares metoder. En del kritiker menar därför att lagen kommer för sent, när de mesta aggressiva försäljarna redan försvunnit från marknaden.

I praktiken innebär lagen att om du tackar ja till ett erbjudande över telefon, ska du få information via post eller e-post för att kunna välja om du vill stå fast vid avtalet eller inte. Om du inte bekräftar avtalet skriftligt är du inte skyldig att betala för någon vara eller tjänst.

I går varnade Gnestabon Ninni Lundh för en påstridig telefonförsäljare och under torsdagsförmiddagen dök företaget upp för att utföra ventilationsservice - som inte var beställd.

– Jag kunde bara säga till de två killarna att vi inte beställt något sådant arbete. De accepterade det och åkte faktiskt härifrån med sin firmabil, berättar Ninni Lundh.

En av SNs läsare i Nyköping meddelar att han redan förra månaden anmält bolaget för deras olämpliga säljmetoder till Konsumentverket

Checklista vid teleförsäljning

Du kan minska mängden telefonförsäljning genom att spärra ditt nummer hos NIX-telefon, 0772 – 28 00 00

Du är endast betalningsskyldig för produkter om du skriftligen har bekräftat ett erbjudande du fått vid telefonförsäljning.

Tänk på att du kan godkänna att företag ringer dig när du gör en beställning, skaffar ett medlemskap eller går med i en kundklubb.

Källa: Konsumentverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om