Den nya lagen har införts efter flera års debatt kring telefonförsäljares metoder. En del kritiker menar därför att lagen kommer för sent, när de mesta aggressiva försäljarna redan försvunnit från marknaden.
I praktiken innebär lagen att om du tackar ja till ett erbjudande över telefon, ska du få information via post eller e-post för att kunna välja om du vill stå fast vid avtalet eller inte. Om du inte bekräftar avtalet skriftligt är du inte skyldig att betala för någon vara eller tjänst.
I går varnade Gnestabon Ninni Lundh för en påstridig telefonförsäljare och under torsdagsförmiddagen dök företaget upp för att utföra ventilationsservice - som inte var beställd.
– Jag kunde bara säga till de två killarna att vi inte beställt något sådant arbete. De accepterade det och åkte faktiskt härifrån med sin firmabil, berättar Ninni Lundh.
En av SNs läsare i Nyköping meddelar att han redan förra månaden anmält bolaget för deras olämpliga säljmetoder till Konsumentverket