Från och med den 1 september krävs att alla avtal där konsumenten rings upp via telefon ska bekräftas skriftligt efter säljsamtalet. Den nya lagen har kommit till för att skydda konsumenten mot påstridiga telefonförsäljare som stressar fram ett muntligt avtal som sedan visar sig vara något annat än kunden trott sig ha godkänt. Men då sitter kunden redan fast i ett bindande kontrakt.
Den nya lagen innebär att alla avtal ska bekräftas skriftligen av konsumenten. Ett digitalt avtal, som signeras på en surfplatta, genom att kryssa i en ruta i ett mejl eller via sms, är precis lika bindande som en underskrift med penna och papper.
– Därmed finns fortfarande en risk att konsumenter stressas att skriva under och blir fast i ett avtal som är något annat än man trott sig kommit överens om.
Det säger Pernilla Ek, konsumentvägledare i Nyköping/Trosa. Hon ser både fördelar och nackdelar med den nya lagen.
– Telefonförsäljning ligger i topp bland ärenden till oss konsumentvägledare, tillsammans med hantverkstjänster och bilaffärer. Så visst kan de nya reglerna vara till nytta. Men det är fortfarande konsumentens ansvar att kontrollera vad man skriver under.
► Handlar du grejer per telefon? Vi gav oss ut på stan för att fråga några förbipasserande!
I värsta fall kan faktiskt konsumentskyddet vara sämre än före 1 september.
– Fram tills dess måste säljaren spara en ljudinspelning från telefonsamtalet, så att det gick att kontrollera vad man kommit överens in. Nu kan säljaren radera ljudfilen så fort avtalet är signerat, säger Pernilla Ek.
Hennes kollega i Katrineholm Gabriella Thörner har likartade farhågor, men ser samtidigt flera fördelar med den nya lagen.
– Den kommer att hjälpa de mest utsatta grupperna bland äldre, nyanlända och personer med olika funktionshinder. Det är de som haft svårast att värja sig mot påstridiga säljare.
– Nu händer det att säljaren ringer tillbaka direkt och försöker få konsumenten att snabbt skriva under "så att vi ska komma i gång". I den situationen tror jag att speciellt äldre kan ha svårt att kräva att få mer tid på sig.
Christina Fransholm är konsumentvägledare i Eskilstuna och hon ser samma risk att konsumenter kryssar i och godkänner avtal utan att riktigt förstå vad det innebär.
– Men då vill jag understryka att man fortfarande har 14 dagars ångerrätt. Det viktiga är att man ångrar skriftligen, precis som när man bestrider en faktura.
Den opartiska organisationen Telekområdgivarna lämnar liknande råd till villrådiga konsumenter på sin hemsida. Samtidigt understryker man att den absoluta majoriteten av telefonförsäljare sköter sig. Men med tillägget att de som tidigare kringgått reglerna sannolikt kommer att göra det även i fortsättningen.