Sedan en rad brister i våras uppdagades i upphandlingen av Nyköpings reklamtjänster beslutade kommunen att tidigarelägga en ny upphandling av det som kallas varumärkesstrategisk konsult. I senaste upphandlingen var det bara en reklambyrå som lade ett anbud, samma byrå som har haft uppdraget sedan 2007.
En ny upphandling pågår och anbud kan lämnas in senast på söndag.
– Vi har justerat både kraven och utvärderingsmodellen för att hitta en variant där vi kan få in fler anbud, säger Pontus Lovehav, upphandlare på Nyköpings kommun.
I den upphandling som gjordes 2015 med avtal som började gälla 2016 krävdes bland annat tio års erfarenhet av liknande tjänster, något som av kritiker uppfattades som att upphandlingen var skräddarsydd för den byrå som redan hade uppdraget.
I den nya upphandlingen har även omfattningen av uppdraget ändrats och utökats från 1 miljon kronor till mellan 3 och 4 miljoner kronor per år. Inga löften ges dock om omfattningen, då det kan komma att påverkas av exempelvis politiska beslut.