Flera punkter i den senaste upphandlingen behöver förändras.
Jag förutsätter att alla som nyttjar avtalet är med och utvärderar. Det vore högst lämpligt.
Göran Adolfsson, upphandlingschef
Att Nyköpings kommun har köpt tjänster för mellan 3 och 4 miljoner kronor de senaste årenflera enheter som har använt deras tjänster. Kommunikationsenheten har köpt tjänster som rör Bo i Nyköping-kampanjen, men även Campus och samhällsbyggnadsenheten har köpt tjänster av byrån. Samtidigt har dessa enheter inte deltagit i formuleringen av anbudsinbjudan och utvärderingen av anbuden. Här har endast kommunikationsenheten varit med. Även detta bör ändras, säger Göran Adolfsson.
– Jag förutsätter att alla som nyttjar avtalet är med och utvärderar. Det vore högst lämpligt.
Arbetet med den nya upphandlingen ska påbörjas i vår och en annons med anbudsinbjudan går troligtvis ut i slutet av sommaren.
Det får inte vara för höga krav egentligen
Bakgrund
Nyköpings kommun har sedan 2007 upphandlat reklam- och varumärkestjänster av samma företag, Nordic brand reality. I anbudsinbjudan till upphandlingen har det stått att det handlar om cirka 1 miljon kronor, men de senaste åren har kommunen betalat mellan 3 och 4 miljoner kronor varje år för olika typer av marknadsföringstjänster.
Först i och med SN:s genomgång av Nordic brand realitys fakturor blev kommunen varse om vilka summor det handlade om som betalades från olika enheter i kommunen.
– Var och en har inte koll på vad de andra gör och köper exakt, förklarade Erik Carlgren för SN:s läsare.