Nya löften om Ostlänken
I debatten tvingades ministern dock att sätta ned åtminstone tårna bakom ett par besked. Hon lovade först och främst att östgötadelen av Ostlänken, mestadels banarbeten i Norrköping och Linköping, ska börja 2010 förutsatt att planeringsprocessen är klar i tid. Denna etapp, en kostnad på 2,4 miljarder, finns redan med i infrastrukturplanen för perioden fram till 2015. Det var nog detta Messing utan att ha koll på geografin, trodde sig lova i somras.
I sitt första svar ville inte ministern säga mer än att Ostlänkens övriga delar, en kostnad på nio miljarder, får vänta till efter 2015. Men i den påföljande debatten sade hon att Ostlänken ska byggas i ett svep. 2015 beräknas den första etappen i Östergötland vara klar, då ska alltså arbetet på Sörmlandsdelen ta vid. Det är första gången vi får så konkreta besked. Förutsatt att infrastrukturministern inte lovat för mycket den här gången också.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!