Nye skolchefen i Trosa vill ge rektorerna fria händer

Skolorna måste vara självständiga för att göra ett bra jobb. En chef ska leda utan att trycka ner, tycker Trosas nye skolchef Hans Dahlquist.

Övrigt2001-09-17 22:18
Han fick sin första lärartjänst i Vellinge 1967, men den varade bara i ett år. Vid 25 års ålder blev han rektor för ortens yrkesskola och på den vägen är det.
Hans Dahlquist gjorde karriär den administrativa vägen. Han har arbetat i Skåne och på Gotland, i Stockholm, Botkyrka, Täby och Åtvidaberg.
Han har varit rektor och studierektor i flera omgångar och dessutom tjänstgjort som skolchef och på olika länsskolnämnder.
Fast katedern är honom inte främmande.
Nej för sjutton. Tidigare hade rektorerna undervisningsskyldighet upp till motsvarande halvtid. Som regel hade jag hand om de känslomässigt störda pojkarna i OBS-klassen.
Dahlquist har funderat mycket på sin roll som skolchef. Vad är viktigast?
Det är att rekrytera bra rektorer och att skapa förutsättningar för dem att göra ett bra jobb.
Som skolchef ska han ligga lågt, menar han. Fast det är lättare sagt än gjort. Skolorna behöver självständighet för att göra ett bra jobb. De mår inte väl av kontrollerande hierarkier. Samtidigt krävs ordnade strukturer för att friheten ska fungera.
Och ett visst mått av hierarki för att det ska gå att delegera. Det är en avvägning.
En chef kan lätt bli en förtryckare utan att själv vara medveten om det.
Hans Dahlquist planerar för en barn- och utbildningsförvaltning i Trosa. Ledningsgruppen ska bestå av honom själv samt skolans och barnomsorgens enhetschefer.
Den nyligen införda skolpengen är bra, tycker han. Han var med när Täby som första kommun införde det för några år sedan. Köpa-säljmodellen fungerar förutsatt att skolorna får verka i frihet.
Hemligheten är att hela tiden utveckla undervisningens kvalitet. Det är kunderna, elever och föräldrar, som avgör om vi gör ett bra jobb.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!