Avtalet innebär att Ryanair ska marknadsföra Nyköping i sina egna kanaler, exempelvis på flygplatser och ombord på planen. Reklamen ska rikta sig till internationella flygresenärer som kommer till Skavsta. Så tidigt som möjligt ska reklamen göra dels så att resenärerna väljer att åka till Skavsta och dels att de väljer att vistas en tid i Nyköping.
Sist det begav sig hade Nyköpings kommun betalat närmare 100 miljoner kronor under en tioårsperiod till flygbolaget Ryanair. För nästan exakt 15 år sedan, den 26 mars 2003, och en vecka innan Ryanair skulle öppna sin nya skandinaviska bas på Skavsta, var det första avtalet klart till ett värde av 55 miljoner kronor. Det drevs igenom av dåvarande kommunalrådet Göran Forssberg (S) och gick ut på att Ryanair skulle marknadsföra Nyköping genom att bland annat ha kommunens logotyp på sina flygplan.
LÄS MER:beslutade kommunstyrelsen att lägga 1 miljon kronor på internationella marknadsföringstjänster. Urban Granström försvarade beslutet eftersom kommunen inte har haft ett sådant på flera år.
– Jag tycker en miljon är en rimlig summa. Det är lågt om man jämför med kommunens tidigare internationella marknadsföringskampanjer, sade Urban Granström till SN tidigare i år.
Miljöpartiet tvekade. Troligen hade partiet inte röstat för beslutet om det inte hade varit för samarbetet med Socialdemokraterna.
Och när så upphandlingen var klar visade det sig att det återigen blev Ryanair som kommunen tecknar avtal med. Flygbolaget vann upphandlingen överlägset då det gällde att nå flest antal passagerare.
– Vi har inga problem med att kommunen visar upp sig i internationella sammanhang. Det är en fin kommun och vi vill att fler turistar här. Sedan tycker vi att det hade varit roligare om vi hade kunnat visa upp den på ett höghastighetståg i stället, säger Malin Hagerström i dag.
SN har inte nått Urban Granström för en kommentar.