När kommunens revisorer granskade hur upphandlingen fungerade hösten 2015 konstaterades en rad brister. Kommunstyrelsen delade revisionens synpunkter och gav ett uppdrag till kommundirektör Erik Carlgren att utreda organisation och rutiner för uppföljning av ramavtal och upphandlingar. Ett projekt för att stärka inköpsstyrningen i kommunen skulle också initieras och upphandlingsenheten skulle förstärkas.
[fakta nr="1"]
Drygt två år senare uppger kommunalrådet Urban Granström (S) att det mesta är på plats eller på väg att komma på plats.
I och med SN:s granskning visade det sig att ingen på Nyköpings kommun hade kontroll över hur mycket som betalades sammantaget till PR-byrån Nordic brand reality (NBR), då olika enheter i kommunen har använt sig av deras tjänster utan varandras vetskap.
Det nya inköpssystemet som ska införas ska göra det lättare att hålla koll på sådana inköp. Att det har gått två år och systemet ännu inte är på plats är inte konstigt, enligt Urban Granström.
– Det där är inte gjort i en handvändning. Det är mängder av avtal som ska in i systemet och införandet tar tid. Men det håller på att komma på plats.
[fakta nr="2"]
Oppositionsrådet Anna af Sillén (M) är däremot kritisk till att det har dröjt.
– Den processen borde kunna gå snabbare.
Att kommunen inte hade koll på hur mycket pengar som betalades till NBR beror inte på att någon medvetet har gjort fel, säger Urban Granström.
– Vi har 4 000 anställda som varje dag gör sitt bästa för kommunen. Ingen gör fel för att man tycker att det är kul att göra fel. Då behövs ett system som gör det lättare.
Oppositionen har länge varit missnöjd med hur majoriteten hanterar upphandlingen. Ett inköpssystem är bra, tycker Anna af Sillén (M), och det är bra att upphandling tas upp som en särskild punkt i näringslivsutskottet. Men ännu mer fokus behövs på frågorna anser hon.
– Det är helt tydligt att det måste tas krafttag kring den här frågan, säger hon.
I vår planerar kommunens revisorer att göra en uppföljning av upphandlingsgranskningen.
– Vår bedömning då var brister i samspelet och uppföljning när det gäller upphandling, säger Anne-Marie Wigertz, ordförande i revisionen.
– Vi lämnade vissa rekommendationer då. Nu har det gått två år och vi har bestämt att vi ska göra en ny uppföljning.
Redan 2015 var Alliansen kritisk till hur upphandlingen hanterades på kommunen. I ett yttrande till kommunstyrelsens beslut i december påpekade de borgerliga partierna att de ville se ytterligare förstärkning än den nya tjänst som tillsattes på upphandlingsenheten. Alliansen efterfrågade också en rapport från den utredning som Erik Carlgren fick i uppdrag att genomföra.