Nyköpingslänk kan börja byggas tidigast år 2007
I går klev Nyköping ett steg närmare en snabbtåglänk till Stockholm. Dubbelspår hela vägen kommer att korta restiden och ge tätare avgångar.
För Nyköpings del är det den närmast mytomspunna Nyköpings-tåglänken som är mest intressant. För att den ska bli snabb och effektiv måste även den så kallade getingmidjan i Stockholm bort. Båda åtgärderna är med i beredningens betänkande, och högt prioriterade. Det är dessutom de två tyngsta ekonomiska posterna.
Göran Forssberg, kommunalråd vid Nyköpings kommun, har väntat på Stockholmsberedningens förslag.
Av det jag hunnit se är jag mycket nöjd. Dubbeltågspår till Stockholm är viktigt och mycket positivt för Nyköping. I betänkandet står det också att planerings- och beslutsprocessen ska skyndas på. Det gör att resultatet nås snabbare, säger han.
Enligt betänkandet är 2007 året då byggandet av järnvägen tidigast kan börja. I framtiden ska snabbtåg trafikera sträckan. Det stora tunnelbygget under Stockholm som tar bort den trånga getingmidjan, startar 2006 och blir klart 2011. Längs Mälarbanan ska dubbelspår även byggas mellan Eskilstuna och Södertälje. Det arbetet kan komma igång redan två år innan Nyköpingslänken.
Det är en viss skillnad i omfattningen på de projekten. Längs Mälarbanan ska det bara byggas dubbelspår på vissa sträckor. Mellan Stockholm och Nyköping blir det hela vägen. Kommunen har dessutom ambitionen att komma igång tidigare än 2007, säger Göran Forssberg.
Stockholmsberedningen har arbetat enligt direktiv att bidra till att skapa möjligheter för en fortsatt utveckling för regionen kring Stockholm, genom bättre infrastruktur.
Betänkandet är inte ett politiskt beslut. Det är mer tänkt som en riktlinje för politiker i regering och riksdag. Omkring 350 miljarder kronor är sedan tidigare satsade i en infrastrukturproposition för hela riket, fram till år 2015. Huvudstaden är beräknad att växa med 600 000 invånare över de närmaste 30 åren. För Nyköping, Oxelösund, Gnesta och Trosa kan det betyda expansion både ekonomiskt och befolkningsmässigt.
Regionen ges bra möjligheter genom att öka samarbetet inom och mellan länen. Med tåglänken kan Nyköpingsborna bo på en plats och ha sysselsättningen på en annan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!