Nystart – och i Stigtomta delar förskola och skola lokaler

Under måndagen flyttade barn och personal in i sprillans nya Stigtomta skola. Skolan sticker ut från mängden eftersom den är planerad och byggd för att förskola och grundskolan ska samsas i samma byggnad.

Foto:

Övrigt2019-02-25 19:47

En återkommande debatt inom skolpolitiken i Nyköping har varit frågan om stora eller små sammanhang för elever. Den tidigare Alliansen har vid upprepade tillfällen gått till attack mot den rödgröna majoritetens "popcornpolitik" och satsningar på "för stora skolor".

Majoriteten har kontrade med att Alliansen pratar om en orealistisk "Bullerbymentalitet" och att de bygger "lagom stora skolor".

LÄS MER: Nya skolan i Stigtomta klar: "Härlig start"

Stigtomta skola har också varit indragen i den debatten, men oavsett vad politikerna tycker var det premiär för eleverna under måndagen i de nybyggda lokalerna. Förskolan, som också flyttat in, tjuvstartade redan veckan innan eftersom sportlov inte existerar i deras verksamhet.

På förskolans femårsavdelning sitter Alwa Björnfot i ett nymålat pysselrum och lägger pärlor i en hjärtform. Bredvid sitter Signe Nordqvist och klipper i papper.

De berättar att de på morgonen gått in i den "gröna dörren", vilken tillhör förskolan men att entrén är integrerad. De har sedan tagit med sig skorna upp till sin avdelning och blivit välkomnade av pedagogerna. Förmiddagen har förflutit med pussel, ritande och pärlplattor - grundskoleverksamheten har de inte märkt av ännu.

– På eftermiddagen ska vi gå ut men jag vet vad som finns där, vi har varit på besök tidigare, säger Alwa Björnfot.

Förskolechef Magnus Pettersson berättar att de mjukstartar med integrering av små barn i skolverksamheten och att det i princip bara är matsalen som femåringarna kommer dela med eleverna så här första dagen.

– Men de ligger vägg i vägg med förskoleklass så det borgar för att de ska lära sig känna igen både pedagoger och kanske hitta kompisar, säger han.

Magnus Pettersson berättar att de kommer leta efter fler sätt att mötas.

– Det är vi vuxna som är förebilder där, säger han.

I andra ändan av huset, från där Alwa sitter och pysslar, förbi den centralt placerade pampiga trappen, sitter hennes mamma, Lotta Björnfot och förbereder en lektion tillsammans med lärarkollegan Ulrika Zeinow.

Båda lärarna upplever att de allra flesta barnen i årskurs ett, har tyckt att det varit spännande att börja i nya lokaler. Alla årskurser har fått en egen "hemvist" vilket innebär att två lärare har varsitt klassrum, tre grupprum och egna toaletter i ett eget begränsat utrymme och med egna skåp.

– Det har varit mycket glädjepirr, säger Lotta Björnfot.

– Men lite jobbigt för vissa, säger Ulrika Zeinow och Lotta Björnfot håller med.

Men för de elever som haft det lite tufft på morgonen släpper ängsligheten när eleverna kommer tillbaka från rasten, åtminstone för en stund.

För då står "röris" på schemat vilket innebär att Ulrika Zeinow låter barnen "Fortnitedansa" till en Youtube-video. Alla barnen drar i gång och dansar, inklusive läraren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!