Nytt alternativ för Ostlänken

Tullgarns Natura 2000-område är Banverkets mardröm. En dragning av snabbjärnvägen Ostlänken väster om motorvägen har diskuterats. Men inget är bestämt.

Övrigt2006-03-23 23:07
När regeringens utredare Bo Holmberg besökte Trosa kommun nyligen nämnde han i en bisats ett fjärde alternativ för Ostlänkens dragning genom kommunen.
Det här var en nyhet. Hittills har tre alternativ diskuterats. Två av dem följer i princip E4 från Hölö och söderut. Det tredje viker av åt öster, passerar Norasjön och går rakt igenom centrala Vagnhärad.
Den nya, fjärde sträckningen skulle gå väster om övriga alternativ. På broar eller järnvägsbankar skulle det skära över södra delarna av Långsjön och Sillen. Bland annat skulle det populära Sillebadet drabbas.
Holmberg förklarade att han motsätter sig förslaget. Hans uppgift är att ta reda på om bygget av Ostlänken kan tidigareläggas. Att börja diskutera ett fjärde alternativ skulle snarare försena järnvägen. Representanterna för Trosa kommun höll med.

Men hur mycket substans finns det i förslaget?
Någon ansvarig på Banverket har inte gått att nå. Men enligt Björn Wieslander, samhällsbyggnadschef på Trosa kommun, handlar det inte så mycket om ett reellt förslag, utan mer om allmänna diskussioner.
Inget skriftligt förslag finns, inga kartor med korridoren utritad. Det var bara en diskussion som kom upp för cirka ett halvår sedan.

Frågan är känslig. Per Sandström, vd på Nyköping-Östgötalänken AB, hänvisar bara till Banverket. I övrigt säger han sig dela Wieslanders intryck.
Orsaken till allt hysch-hysch är det naturskyddade Natura 2000-området vid Tullgarn. Enligt Wieslander är utredarna på Banverket livrädda för allvarliga komplikationer. I värsta fall kan hela projektet stoppas.
En spårdragning väster om E4 skulle gå runt problemen. Men att verket fastnar för det fjärde alternativet tror han inte på. Det skulle bara skapa nya.
Kraven på naturhänsyn gör också att alternativ tre, det med spåren genom Nora och Vagnhärad, är mindre troligt, menar Wieslander. Det är den dragningen som skulle påverka Natura 2000-området mest.
Kommunfullmäktige har redan tagit ställning för något av motorvägsalternativen. Där blir störningarna som minst.
Men Trosapolitikerna har också föreslagit ett stickspår från huvudbanan med station i centrala Vagnhärad. En lösning som knappast väcker någon entusiasm i Västerljung. Spåret skulle i så fall skära strax intill samhället.
Hur det blir återstår att se. Beslut om Ostlänken kan väntas tidigast någon gång nästa år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om