Ökad chans för Nyköpings snabbjärnväg men långt till beslut

Sannolikheten att snabbjärnvägen förbi Nyköping ska komma till stånd ökar kraftigt efter budgetöverenskommelsen som ger hela 100 miljarder till nya järnvägar. Men än är det långt till ett faktiskt beslut om den höghastighetsbana som Nyköping med flera kommuner har så högt på önskelistan.

Övrigt2001-09-03 23:25
Regeringens förslag till hur framtidens kommunikationer med vägar och järnvägar ska byggas upp, den så kallade infrastrukturpropositionen, är utlovad att läggas på riksdagens bord ungefär samtidigt som budgetförslaget, det vill säga den 20 september.
Infrastrukturpropositionen kommer att innehålla regeringens förslag på ramar och mål för de framtida kommunikationerna, men inte detaljerade förslag om exempelvis vilka järnvägssträckor som ska byggas.
Banverket, som får i uppdrag att utifrån infrastrukturpropositionen komma med konkreta förslag till nya investeringar, har många hål att fylla. Sedan tidigare väntar bland annat Västkustbanan och Norge/Vänerbanan på upprustning, och Stockholm besväras av spårbrist.
I övrigt vore det fel att nu går ut och låsa sig för vilket projekt som ska genomföras. Först måste vi se inriktningen i den kommande infrastrukturpropositionen, sedan får Banverket föra en fackmannamässig bedömning av vad som är mest angeläget.
Det finns många bra projekt som bör prövas, säger Banverkets generaldirektör i en kommentar.
Ett eller två år från nu beräknas beslutsprocessen behöva.
Tidigast under 2003 kan det bli aktuellt att spika vilka järnvägsbyggen som ska genomföras, säger Monica Lövström, politiskt sakkunnig på näringsdepartementet.
Men onekligen har sannolikheten för att snabbjärnvägen Järna - Nyköping/Skavsta - Norrköping - Linköping verkligen kommer till stånd, ökat avsevärt efter regeringens överenskommelse med vänsterpartiet och miljöpartiet i helgen.
Satsningen med 100 miljarder kronor på utbyggnad av den svenska järnvägen under åren 2004-2015 innebär i stort sett en fördubbling av dagens investeringsnivå.
Nyköpings kommun har tillsammans med kommunerna Linköping, Norrköping, Trosa och Oxelösund samt landstingen i Södermanland och Östergötland bildat ett bolag, Nyköping-Östgötalänken AB, som har i uppgift att få till stånd en utbyggnad av snabbjärnvägen Järna-Linköping.
Företagets vd, Anders Lundberg, säger till SN att han ser mycket positivt på budgetöverenskommelsen:
Chansen för vår snabbjärnväg har ökat avsevärt, den starka ökningen av anslagen är en mycket tydlig signal. Men än är det för tidigt att jubla, först måste vi se konkreta beslut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om