I fredags fick räddningstjänsten larm om en olycka vid Hållsta, utanför Valla i Katrineholms kommun. Det visade sig handla om en man som med sin crossmotorcykel kört av vägen. Han fördes till sjukhus, där han senare avled.
Olyckan skedde vid en grusväg med sparsam trafik. Efter kraschen ska mannen ha blivit liggande ett tag innan han fick hjälp – oklart hur länge.
– När vi kom dit gjorde vi en kontroll av motorblocket, och det var kallt. Men hur lång tid det tar innan det kallnar vet inte jag, säger Mattias Gårdholt från Västra Sörmlands räddningstjänst.
Vid olyckan ska flera bilar ha kört förbi efter kraschen, innan den drabbade mannen lyckades kalla till sig hjälp.
Det är inte vanligt att människor "försvinner" och blir liggande efter olyckor, men det inträffar.
– Jag vet att det var en som låg i diket i Finspång över hela natten, säger Mattias Gårdholt.
Också Thomas Bonn, på polisens trafikenhet i Eskilstuna, säger att det förekommer att motorcyklister, men även bilister, flyger av vägen och hamnar så illa att ingen ser dem.
– Kommer man med fart och kör av flyger man ut i buskagen. Det hände en kollega till mig, han åkte ut på en åker och blev liggande. Till slut stannade någon.
Det enda man egentligen kan göra som trafikant, är att lämna information om vart man ska och vilka tider man räknar med. Men sedan i fjol kan också bilar och även motorcyklar själva slå larm, om fordonet är med om en olycka.
Thomas Bonn berättar att hans helt nya mc har en "SOS-knapp". Om motorcykeln välter måste den resas upp inom 15 sekunder, annars slår mc:n själv larm om inte knappen trycks in.
– Sedan i fjol kan vi ta emot e-call. Operatören får in anropen och får in ett datapaket, där man ser exakt position och ser hur många bilbälten som är aktiverade. Bilen upprättar också en talförbindelse och om föraren eller någon annan är talbar blir det som ett vanligt telefonsamtal, säger Helena Söderblom, presschef på SOS Alarm.
SOS välkomnar utvecklingen, men räknar med att det tar tid innan alla fordon har larmfunktionen.
– Sedan i mars är det EU-krav på att alla nya modeller ska ha SOS-knappen, men alltså inte alla nya bilar som tillverkas, utan nya modeller. Det kommer att ta ett tag innan bilparken har det här, säger Helena Söderblom.
Polisen kommer att utreda dödsolyckan.