Olympisk skönhet i vanlig kappsegling

En OS-guldmedaljör har sin hemvist i Nyköpings hamn. Hon ligger som en träpärla bland Tupperware-plast och blänker i solen. Skärgårds-kryssaren Sif båten som tillverkades för OS 1920, men som är i bättre kondition i dag än någonsin tidigare.

Övrigt2006-07-05 22:17
Per Thyrén har haft sin båt i över tjugo år. Han är inte mindre kär för det.
Hon är så vacker bara, så vacker i formerna, säger han.
Per verkar vara en sansad människa och en båt kan aldrig vara mer än just en båt. Men det går inte att komma undan att det lurar något lätt romantiskt över Sifs historia och karaktär.
Hon ritades av en man som hette Tore Holm. Innan hade han ritat ett antal träbåtar av annan sort, men Sif blev hans genombrottsbåt.
Sif är en skärgårdsfyrtia med en väldigt avlång och spetsig form, hon är knappt två meter bred och hela tretton meter lång. Runt 1920 var det här nämligen modellen för båtar av hennes slag.
Just Sif byggdes speciellt för OS i Antwerpen 1920. Detta skulle komma att bli Sveriges näst mest framgångsrika olympiad någonsin. Det är bara i hemma-OS i Stockholm fyra år tidigare som vi tagit fler medaljer. I Antwerpen fixade vi inte mindre än 64 pallplaceringar 25 brons, 20 silver och hela 19 guld.
Ett av de gulden stod Sif och hennes besättning för.
Ja det stämmer, det fanns en OS-klass för skärgårdskryssare då. Sif skeppades ner på en stor lastbåt tillsammans med flera andra båtar som skulle tävla. Rorsman i själva OS var sedan ingen mindre Tore Holm som själv byggde båten, berättar Per Thyrén.
Han erkänner att en stor del av Sifs charm ligger i hennes historia. Därför är det extra värdefullt att en stor del av båten fortfarande är original.
Till exempel är hela bordläggningen och ruffen precis som det var när den byggdes. Men jag är ingen hundraprocentig romantiker på det sättet, det ska liksom inte bara vara 1920. Det är bättre att byta ut och fixa till saker som är för gamla och slitna.
Något som Per också gjort. Masten i aluminium är ny för i år, mycket smidigare än den förra (som förvisso inte heller var i original). Det ihoplimmade däcket i vackert, brunt skinande trä bytte han till förra säsongen och en hel del annat har också förnyats med åren.
Hur kom då båten i hans ägo?
Jag och min fru hade en annan träbåt som var ungefär raka motsatsen till Sif. Den var bred och kort i stället för smal och lång. Några kompisar till oss hade en skärgårdskryssare och vi blev väldigt sugna på att skaffa en också. Så vi sålde den gamla båten och köpte Sif, som var en av få skärgårdskryssare som var till salu vid den tidpunkten.
Just nu pågår Nyköpings Segelsällskaps skärgårdskryssarvecka. På fredag och lördag är Per och hans båt med och tävlar i bankappseglingen för blandade skärgårdskryssare. Från OS 1920 till kappsegling i sörmländska skärgården 2006, alltså.
Ja, hon håller än. Det behöver inte blåsa mycket för att man ska segla om plasten, skrattar Per.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!