Om egoismen får styra går vi alla under

Övrigt2017-05-13 07:00

När jag för en tid sedan skrev en krönika till försvar för flygskatten visste jag att jag stack ut hakan. Och mycket riktigt fick jag mejl som talade om för mig att det skulle innebära slutet för Skavsta. Ryanair har redan hotat flytta verksamheten och varför skulle inte då Swissair följa efter?

Självklart kom även det personliga ansvarstagandet upp. Varför ska vi i Sverige betala flygskatt om inte alla andra länder gör det?

Jag föredrar att vända på det - om inte vi alla var och en tar ansvar för hur vår livsstil skadar miljön så har vi snart inget levande jordklot. Och att låta storbolagen styra över politiken är en farlig väg. Vad kommer härnäst?

Att betala flygskatt räcker verkligen inte till för rädda jorden, men det lyfter fram flygets koldioxidutsläpp. Det är också bevisligen så att kostar det så smakar det. Eller snarare: kostar det så tänker en sig för innan en bränner iväg. Då jag själv i stora perioder av mitt liv varit beroende av bil för att ta mig till och från jobbet har jag själv absolut bidragit till min del av koldioxidutsläppen. Men jag har också betalat bensinskatt, kanske inte gladeligen, men det har åtminstone känts befogat. Och det höga bensinpriset har absolut bidragit till att jag söker andra sätt att resa och samåker så ofta det går. Enligt Chalmers forskningsrapport som visade att svenskarnas utlandsresor släpper ut lika mycket koldioxid som biltrafiken under ett år, så har utsläppen från flyget ökat med drygt 60 procent sedan 1990, medan övriga utsläpp minskat med 24 procent under samma period. Utan styrmedel befarar forskarna att utsläppen från flyget överstiger det totala utsläppet redan 2040. En Thailandsresa med flyg innebär lika mycket koldioxidutsläpp som ett års bilkörande. Det är väl ändå helt orimligt att det ska vara gratis?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!