Hösten 2014 ska den nya organisationen Nyköpings högstadium bli verklighet, de nya lokalerna vid Tessin ska invigas och alla högstadielärare i kommunen får en ny arbetssituation. Vi tycker att det är spännande att få vara med om en så stor satsning, och oavsett om man ska arbeta på Borgmästarhagsskolan eller Nybygget kommer det att bli något helt nytt för samtliga. Entusiasmen inför den stundande omorganisationen förtas dock av haltande beslutsprocesser och brist på medbestämmande.
En av de större förändringarna - där det bristfälliga medbestämmandet är extra tydligt - är övergången från vertikalt till horisontellt arbetssätt. Det kan knappast ha varit otydligt för er hur majoriteten av oss kände när ni först introducerade idén. Vi har från början efterlyst konkreta exempel på hur detta skulle fungera i praktiken, för att vi ska kunna vara med och tycka till om denna fråga. De fördelar som ni vagt har argumenterat för känner många av oss sig tveksamma till. Vi har fortfarande inte fått några konkreta exempel på varförundervisning, arbetsmiljö och elevhälsa skulle bli bättre av en sådan organisationsförändring. Så sent som i våras träffade Krister Pettersson en grupp lärare på förekommen anledning. Det framgick tydligt att det absolut inte var aktuellt för honom att genomföra en sådan förändring utan att ta med lärarna i beslutsprocessen. Sedan blev det tyst fram till oktober, då vi fick information om att beslutet var fattat.
Vi utgår från att ni är väl insatta i Skolverkets förordningar, även vad gäller inflytande i skolan. Därför har vi svårt att förstå hur ni tänker att vi ska bedriva en undervisning som präglas av demokrati och reellt elevinflytande, när vi själva upplever att vi överhuvudtaget inte får vara med och påverka vår arbetssituation? Hur ska vi kunna uppmuntra eleverna att vara med och bestämma hur vi ska arbeta, när vi själva inte har valt vårt arbetssätt? Hur ska vi kunna stå för en entusiasmerande undervisning med hög kvalité, när vi inte får de rätta förutsättningarna?
På informationsmötet den 28/10 sade Eric att en del av vårt framgångskoncept är delaktighet, och vi stod alla mållösa inför detta påstående. Det vi gång på gång har försökt att framföra är framför allt att vi saknar delaktighet. Att när vi väl får tycka till om någonting, blir det ofta tvärtom. Vid samma tillfälle fick också veta att det finns en pedagogisk plan för den nya organisationen. Den ville ni dock inte berätta för oss där och då. Ytterligare ett beslut som vi inte har fått vara med och tycka till om och som gör att vi fortsätter att famla i blindo i våra diskussioner.
Det är viktigt att poängtera att lärarna i kommunen inte motsätter sig förändring i sig. Vi har fått höra från er att lärare är rädda för förändring, att vi gärna går och trampar i samma spår år efter år, men det vi är rädda för är något helt annat. Vi är rädda för att inte bli lyssnade på och att känna oss maktlösa i en omorganisation som påverkar alla högstadielärare i Nyköpings kommun. Känslan av uppgivenhet sprider sig, och många ser sig om efter alternativa yrkesval. Under informationsmötet den 28/10 stod det i ett av bildspelen om det mest värdefulla i organisationen: Ni skall aldrig behöva ta ansvar för att ni tänkt fritt och högt i sann akademisk tradition. Men varför tänka fritt och högt när ingen lyssnar?
Lärarna på Borgmästarhagsskolan, Långbergsskolan, Nicolaiskolan och Oppebyskolan
genom
Helena Grönquist ordförande Lärarnas Riksförbund i Nyköping
Christer Wesström ordförande Lärarförbundet i Nyköping