Oppositionen vill ha en utredning om jäv

– Jag förutsätter att det blir en ordentlig utredning kring det, säger Anna af Sillén (M) med anledning av de uppgifter som kommit fram om att kommunikationschefen i Nyköpings kommun har varit god vän med grundaren till den PR-byrå som har jobbat med Bo i Nyköping-kampanjen sedan 2007.

Bo i Nyköping-kampanjen har pågått sedan 2003. Sedan 2007 har PR-byrån Nordic brand reality anlitats.

Bo i Nyköping-kampanjen har pågått sedan 2003. Sedan 2007 har PR-byrån Nordic brand reality anlitats.

Foto:

Övrigt2018-01-30 20:00

Palaemona Mörner, kommunikationschef i Nyköpings kommun, säger att hon alltid har varit inte anser att det föreligger jäv och är nöjd med det.

– Jag litar helt och hållet på att vår jurist är kapabel att göra den bedömningen.

Med anledning av det som har kommit fram i rapporteringen om Bo i Nyköping-kampanjen och upphandlingen av reklamtjänster finns det två brister som behöver rättas till, anser Urban Granström. Dels borde de handlingar som inte fanns i diariet ha diarieförts och dels borde kommunen ha ett bättre system för att ha kontroll på hur mycket det handlas för inom ramavtalen.

– Som politiker har vi ansvar för rutiner och ska se till att det finns en inköpspolicy. Om den behöver ses över kan jag inte bedöma i dagsläget. Annars gäller det att vi ska följa lagar och regler. Det följer vi ordentligt.

SN har sökt kommundirektör Erik Carlgren för en kommentar, men inte lyckats nå honom.

Detta har hänt

2005 PR-byrån Nordic brand reality grundas av Lars Rystadius och en kollega.

2006 Palaemona Mörner blir kommunikationschef i Nyköpings kommun.

2007 Nordic brand vinner upphandlingen och det första ramavtalet med PR-byrån skrivs om reklambyrå- och kommunikationstjänster.

2012 och 2016 skrivs nya ramavtal med samma PR-byrå efter upphandlingar.

Under alla år har PR-byrån fått ett fast månadsarvode av Nyköpings kommun. Detta fastställs i en bilaga till ramavtalet som inte diarieförs vare sig 2012 eller 2016. Båda dyker upp i januari 2018.

Under 2016 fakturerade PR-byrån knappt 4,8 miljoner kronor till Nyköpings kommun, under 2017 drygt 3,8 miljoner. I anbudsförfarandet uppgavs att ramavtalet skulle gälla cirka en miljon kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!