Oroande personalbrist i bussbranschen - Sörmland behöver anställa 166 nya förare på två år

Csaba Komáromi älskar att köra buss och har gjort det i över 35 år. Trots tredelade turer och tidiga morgnar känner han sig som en riktig busschaufför. Men hans bransch står inför stora utmaningar. När Csaba Komáromi går i pension om några år blir han en av många som blir svår att ersätta.

Övrigt2018-05-09 05:00

Om bara två år kommer bussbranschen i Sörmland behöva anställa 166 bussförare. Samtidigt har 44 procent av bussföretagen med rekryteringsbehov i länet svårt att hitta personal framförallt på grund av svårigheter att hitta sökande med rätt utbildning och rätt körkortsbehörighet.

Det visar Transportföretagens nya rapport, "Tempen på bussbranschen 2018".

Pensionsavgångarna är den stora anledningen bakom förarbristen för stora delar av landet. I Sörmland är 20 procent av de anställda över 60 år.

Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen säger att en förutsättning för att branschen ska lyckas rekrytera är utbildning. För det krävs relevanta utbildningar av god kvalitet, inom såväl gymnasieskolan som vuxenutbildningen.

– Yrkesutbildning mot vuxna behöver få fler platser och kvalitén på arbetsmarknadsutbildningar måste förbättras, där behöver också volymen öka.

– Och till detta behövs offentliga resurser till personer på regional nivå som leder, driver och utvecklar samverkan mellan politiska beslutsfattare, utbildningsarrangörer och branschen. Det är väldigt få händer som hanterar kompetensförsörjningen regionalt, det är sista länken som brister, säger Caj Luoma.

Csaba Komáromi är 57 år och började köra buss redan 1981. Han trivs som fisken i vattnet med sitt jobb. Det tror han är en viktig pusselbit för att få fler att söka sig till yrket. Han märker själv att det är svårt att få in nya förare i branschen.

Många av de nya förare som kommer in, kommer från utbildningar som ordnas via arbetsmarknadsåtgärder, berättar han, och av dem är det bara några få som faktiskt stannar kvar.

– Man måste gilla jobbet, det funkar inte om man känner sig tvingad, säger Csaba Komáromi och påpekar att det handlar om ett yrke som också sliter.

Just den här dagen jobbar han mellan sju på morgonen och sju på kvällen i så kallade tredelade turer, med två timmars paus mellan turerna. Ramtiden för hans arbetsdag är 12 timmar, betald tid är cirka åtta timmar.

Själv tycker han både om att köra och med att träffa folk.

– Jag känner mig som en riktig busschaufför, säger han men tillägger att lönerna borde höjas.

Elly Persson är en av dem som sitter med i Csaba Komáromis buss just i dag och hon säger att hon är glad att det finns bussar.

– Jag har inget körkort, förklarar hon och tillägger:

– Bussen kan man lita på, den kommer. Det är inte som tåget, skrattar hon och fortsätter:

– Jag är glad att våra invandrare kommer och tar de här jobben. För mig skulle vardagen inte alltid funka utan bussar.

Just där ligger Caj Luomas oro. Utan bussförare stannar samhället och det blir svårare att ta sig till jobbet, skolan, läkarbesöket, eller att jobba och studera på annan ort.

– I regel, om man tänker på företag som inte får tag på folk, så brukar det innebära dels att man inte kan utveckla sin verksamhet i önskad riktning, dels att befintlig personal måste ta ut övertid. Hos oss säger det sig själv att det inte går. Konsekvensen, om det är svårt att hitta personal och det då inte kommer någon buss är förödande för individ, samhälle och företag, säger Caj Luoma.

En förändring han vill se är att det nya CSN-lånet till körkort för arbetssökande utökas till att även omfatta C- och D-körkort, det vill säga körkort för buss och lastbil.

– Genom att utöka behörigheterna samt vidga gruppen sökande till att även omfatta personer som studerar på vuxenutbildning eller går i gymnasiet kan vi få fler behöriga bussförare. Det gynnar dessutom hela arbetsmarknaden eftersom det finns ett tydligt samband mellan jobb och körkort, säger Caj Luoma.

En annan åtgärd Caj Luoma önskar är att åldersgränsen för att ta körkort för buss, sänks. Idag går det att ta D-körkort från 18 eller 21 år men då gäller vissa begränsningar, till exempel får föraren bara köra i linjetrafik där sträckan inte är längre än 50 kilometer.

– I ett land som Sverige fungerar det inte, menar Caj Luoma.

Köra buss fullt ut utan begränsningar får den göra som fyllt 24 år. Den höga åldersgränsen får enligt Caj Luoma konsekvensen att de unga förarna hinner försvinna in i någon annan yrkesroll.

Men en ljuspunkt finns, ett samarbete som Transportföretagen själva inlett med Försvarsmakten.

– Det samarbetet kommer på sikt leda till fler kompetenta förare. Efter åtta år förväntas man ju lämna Försvarsmakten, men har då alla behörigheter och övrig kompetens, så sådant inflöde bland annat hoppas vi mer på, säger Caj Luoma och tillägger:

– Från bussbranschens sida har vi inte råd att ha ett system som inte lever.

Tempen på bussbranschen 2018 i Sörmland

• Bussföretagen i Sörmland län behöver anställa 166 bussförare mellan 2018 och 2020.

• 44 procent av företagen med rekryteringsbehov i Sörmlands län har haft svårt att rekrytera bussförare under det senaste året. 100 procent av dem uppger att det är svårt att hitta personal med rätt yrkesutbildning.

• Det råder brist på kvinnor i bussbranschen. 10 procent av de anställda bussförarna i Södermanlands län är kvinnor, vilket är lägre än riksgenomsnittet som ligger på 14 procent.

• 20 procent av bussförarna i Södermanlands län är över 60 år.

• I Södermanlands län förväntas 20 bussförare gå i pension under 2018 och 45 bussförare 2019–2020.

Källa: Tempen på bussbranschen 2018 – Södermanlands län/Transportföretagen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!