Oskyddad tank miljöfara i hamnen

Greger Lundberg på Trosa Tryckeri är kritisk mot hur kommunen sköter sitt miljöarbete. Gäller olika regler för olika företag? undrar han.

Övrigt2002-10-04 23:46
På Trotabs mark i Trosa hamn står en 5 000-liters dieseltank. Den har använts sedan slutet av 1970-talet. Enligt miljöbalken ska den vara invallad (se faktaruta), men det är den inte.
Kommunen jagar färghandlare och bensinstationer och utdömer viten på tusentals kronor för några felmärkta flaskor lösningsmedel. Samtidigt håller den inte rent på sin egen bakgård, säger Lundberg.

Nyligen skrev Annelie Karlsson, miljötekniker på Trosa Tryckeri, ett mail till kommunens miljöinspektör Emma Henriksson. I mailet påpekade hon att dieseltanken hos Trotab inte uppfyller kraven i miljöbalken.
Tekniska bolaget Trotab var tidigare en kommunal förvaltning. Den bolagiserades av socialdemokraterna och privatiserades senare av den borgerliga majoriteten. I december 1999 fick det personalägda företaget ett femårigt kontrakt på kommunens tekniska tjänst.

Enligt Göran Plog, brandinspektör i Nyköping, kontrolleras bränsletankar i samband med brandsynerna. När nya tankar installeras ställs krav på invallning. Problemet är att lagen är ny och att farmartankar finns på var och varannan bondgård. Dessa får nu krav på sig retroaktivt, Hur snabbt myndigheterna kräver åtgärder beror på omständigheterna tankens placering och markförhållanden till exempel.
Emma Henriksson har inte gått att nå för en kommentar. Hennes kollega i Gnesta, Bertil Karlsson, berättar dock att samtliga kommuner i Sörmland nyligen enats om en gemensam policy för hur den nya miljöbalken ska tillämpas. Av konkurrensskäl kan inte olika kommuner ha olika regler.

Trotabs VD Per Andréasson berättar att han i veckan talat med Henriksson om bolagets dieseltank. Den rengjordes, besiktigades och provtrycktes så sent som i april i år. Kravet på invallning har han tidigare inte varit medveten om.
Men självklart ska vi åtgärda det här. Vårt läge i hamnen är onekligen känsligt. Vi ska placera tanken i ett uppsamlingskärl och bygga ett tak över redan nu under hösten.

För Greger Lundberg handlar det egentligen inte om Trotab. Däremot har han retat sig på kommunens oanmälda tillslag mot förmenta miljöbovar. Det vore bättre om inspektionerna sker branschvis och att de anmäls i förväg så att eventuella fel kan rättas till innan, menar han.
Miljön är viktig, men någon miljöpolis behöver vi inte. Vad som krävs är ett gott samarbete mellan kommun och företagare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om