Ostlänken bekymrar företag

Ostlänken förbi Nyköping känns än så länge avlägsen. Ändå kan den hindra Nyköpingföretaget Lundbergs Produkters expansionsplaner.

Övrigt2004-07-26 08:46
Någon gång mellan 2010 och 2015 ska Ostlänken börja byggas. Den ska gå från Järna till Linköping, förbi Nyköping och eventuellt genom Skavsta industriområde. Och enligt planen ska den i sådant fall gå i stort sett rakt igenom företaget Lundbergs Produkters lokaler.
Den fördjupade översiktsplanen för Skavstaområdet ställs just nu ut i Nyköping och Lundbergs vd Håkan Lundberg är en av dem som har inkommit med synpunkter.
Vi tror naturligtvis att det här löser sig men vi vill ha reda på vad som gäller, säger Håkan Lundberg.

Lundbergs Produkters historia är en riktig framgångssaga. Företaget, som utvecklar, tillverkar och marknadsför byggprodukter, startades 1973. 1989 byggdes en egen fastighet på Gumsbacken i Nyköping. Affärerna gick bra men efter en utbyggnad -92 fanns ingen mer mark att bygga på. Företaget tvingades att flytta och valet stod mellan Arnöområdet och Skavsta.
Vi valde Skavsta för att vi kände att vi hade mer svängrum där, berättar Håkan Lundberg.

1995 köptes den nya marken och en 5 000 kvadratmeter stor lokal byggdes. För att försäkra sig om att inget skulle hindra en framtida expansion såg företaget till att få optioner på mark, alltså rätt till mer mark, intill sina lokaler. Vid två tillfällen har optionerna utnyttjats för att bygga ytterligare sammanlagt 10 000 kvadratmeter.
Men trots att Lundbergs lärde sig sin läxa efter Gumsbacken verkar det alltså som om en fortsatt expansion kan vara hotad. Syftet med den fördjupade översiktsplanen för flygplats- och industriområdet är bland annat att ange var Ostlänken ska gå, om den ska gå via Skavsta. Och tanken, enligt planförslaget, är att den ska gå alldeles vid Lundbergs lokaler, genom mark som företaget behöver för fortsatt expansion.

Håkan Lundberg är ändå positiv och tror på en lösning.
Jodå, jag är rätt hoppfull. Jag hoppas att vi blir anvisade annan mark. Vi har fått en hel del muntliga löften men vi vill ha det svart på vitt, säger han.

Skanska och Luftfartsverket har också kommit med synpunkter på förslaget. Även Skanska är bekymrad över hur Ostlänkens dragning påverkar befintliga fastigheter i området, och vill att kommunen upprättar en ny plan där konsekvenser och lösningar för detta finns med.
Luftfartsverket anser att järnvägsstationen har planerats in alldeles för nära den befintliga flygterminalen. Enligt Luftfartsverket måste järnvägen sänkas så att den går under flygplatsens marknivå eller överbyggas och avskärmas ordentligt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!