Ostlänken riskerar stoppas av alliansen

Ostlänken riskerar att inte bli av om alliansen river upp beslutet om Citybanan genom Stockholm. Citybanan är en väldigt viktig fråga för Ostlänken, säger Kjell-Åke Averstad, regionchef på Banverket.

Övrigt2006-10-02 21:00
I söndags gick alliansens partiledare ut med en gemensam debattartikel där de sade ja till trängselskatt i Stockholm. Där skriver de också att Citybanan, två nya tågspår som planeras i en tunnel för att minska tågträngseln i centrala Stockholm, är alldeles för dyr och tar för lång tid att bygga. I stället för en tunnel vill de bygga ytterligare spår ovan jord. Men alliansens idé om ytspår är inte ny. Redan 2002 förkastades idén om ett tredje spår ovan jord eftersom den visserligen löser trängselproblemet, men bara på kort sikt.
Om tredje spåret byggs i stället för Citybanans planerade fyra spår kan det få stora konsekvenser för Ostlänken.
Man måste bygga ut kapaciteten genom centrala Stockholm om det ska vara meningsfullt att bygga Ostlänken. Ett av argumenten för att tredje spåret förkastades var ju att det inte räcker till långsiktigt, säger Kjell-Åke Averstad som är regionchef för Östra banregionen på Banverket.

2002 slog banverket fast att den enda lösningen som på sikt skulle kunna tillgodose behoven från den ökande trafiken var att bygga en tunnel med två helt nya spår under Stockholm, så att tågtrafiken får fyra spår sammanlagt genom staden.
Det kommer inte att räcka till med ett trespårsförslag på sikt. Någonstans vid 2030 kommer trafiken att slå i taket igen om inte tidigare, säger Kjell-Åke Averstad.
Tanken med Ostlänken är att fler ska kunna pendla inom Mälardalen . Men den ökning av tågtrafiken som Ostlänken ska leda till kommer på sikt inte att bli möjlig med bara ett spår till genom Stockholm.
De trafikmängder vi räknar med för Ostlänken ryms inte med en trespårslösning.

Jan Carle, moderat oppositionsråd, hoppas att man i stället för Citybanan kan hitta andra lösningar som möjliggör Ostlänken.
Det här får inte inskränka på Ostlänkens genomförande. Om det är något vi moderater tycker är viktigt så är det bra kommunikationer. Det är väldigt viktigt för Nyköpings utveckling.
Gunvor G Ericsson, miljöpartistisk riksdagsledamot från Sörmland avfärdar helt alliansens trafiklösningar.
Det här löser inte problemen och det berör hela Mälardalen. Jag ska göra allt jag kan för att lyfta fram den här frågan för att få en fungerande tågtrafik mellan Sörmland och Stockholm.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om