Östros har lämnat efterträdaren i sticket
I tio år har socialdemokraterna haft regeringsmakten, vilket har uppmärksammats en del den senaste tiden. I går kom Skolverket med en rapport om utvecklingen av skolelevernas kunskaper under samma tidsperiod. Den tillträdande skolministern Ibrahim Baylan har ett bistert utgångsläge när han tar över ansvaret efter Thomas Östros. I flera tunga ämnen har Östros lämnat honom i sticket.
Det positiva i rapporten är att elevernas förmåga att tala och skriva engelska har blivit bättre. Utvecklingen inom informationstekniken och den globala arena som Internet erbjuder, har säkert bidragit positivt till detta. I takt med att svenskarna blir allt bättre på att hantera ett världsspråk som engelskan stärks också arbetsmarknaden. Men det räcker inte långt när andra kunskaper försvagas. Detta handlar särskilt om matematik och kemi, men även en försämrad läsförståelse. Sammantaget får det en förödande inverkan, inte minst på förutsättningarna att nå högsta möjliga kvalitet på högskole- och universitetsnivå.
Det ligger nära till hands att se parallellerna i utvecklingen med en ökande andel obehöriga lärare, särskilt på högstadiet, och en ökande andel elever som inte kvalificerar sig för gymnasieskolan. Särskilt oroväckande är det när kommuner medvetet anställer obehöriga lärare som ett led i att hålla nere lönekostnaderna. Då klingar det falskt om man samtidigt prisar värdet av en modern och kvalitativt stark lärarutbildning.
Eleverna behöver proffsen. Samhället behöver väl utbildade elever. Resultaten av tio års socialdemokratisk skolpolitik är bedrövande. När Thomas Östros på måndag lämnar över rodret till Ibrahim Baylan tar han över en grundskola där kunskaperna sjunker i viktiga ämnen som matematik och samhällskunskap. Men att byta kapten för en skuta på väg åt fel håll förblir verkningslöst så länge man inte förmår att byta kurs.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!