Nu sprider den sig äntligen på kontoren – otroheten. På ledarplats har vi återkommande propagerat för att folk borde ha affärer på flera olika håll och därför var Ekots rubrik i går glädjande: "Vanligare att vänstra med annan bank" (Ekot 5/11).
Regeringen har länge uppmanat missnöjda bankkunder att casha ut och säga tack och hej. Uppmaningen har inte fått genomslag, däremot är det allt fler som sprider ut lån, sparande och investeringar på flera olika banker, enligt Ekot som hänvisar till en ny rapport från Svenskt kvalitetsindex.
Det är mycket glädjande att kunderna skrider till handling som reaktioner på sopiga sparräntor och dåliga lånevillkor. Otroheten är samtidigt lite förvånande. Granskningar har tidigare visat att svenskarna tror det är väldigt svårt och/eller jobbigt att byta eller engagera sig i flera banker – att ha en bank torde vara det smidigaste. Men kundernas ambitionsnivå verkar alltså högre än så. Troligtvis beror det på att medierna gjort kunderna mer angelägna och att folk förstått att det inte är så svårt att byta, spekulerar Länsförsäkringar banks vd i Ekot.
Ytterligare en anledning är troligtvis att gamla tiders guldkantade bankbesök har bytts ut mot effektivt och enkelt. Det sägs att det nästan var en högtidlighet att gå till sin bank förr i tiden. I dag stänger bankkontor och många – speciellt äldre kunder – upplever att det bara är internet och kontantlöst som gäller.
Naturligtvis bör banker ge fullgod service även till dem som av olika anledningar inte använder internet. Men att det pompösa har försvunnit kan ha gjort att fler fått lättare att klippa navelsträngen till bankiren som ger dåliga villkor. Kanske kan kundernas otrohet vara starten på en sund konkurrens mellan bankerna.