Ovanligt med flygincidenter
Flygincidenter som den när en Ryanairpilot, på grund av fysisk och mental trötthet, gjorde en för snabb och brant inflygning till Skavsta flygplats förra sommaren är sällsynta, menar Kjell Magnusson, chef för flygledarna på Skavsta och med 35 års egen erfarenhet av flygledaryrket.
Kjell Magnusson menar vidare att det inträffade inte bör kasta någon skugga över det berörda flygbolaget, Ryanair.
Jag har bra erfarenheter av Ryanair, det är ettt flygbolag med en normalt proffsig inställning hos personalen.
Att det blev det irländska luftfartsverkets haverikommission som utredde incidenten, trots att den inträffade på en svensk flygplats, är inte särskilt märkligt, konstaterar Kjell Magnusson.
Utredningar om flygincidenter styrs ofta till haverikommissionen i det land där flygbolaget hör hemma.
Av haverikommissionens rapport framgår också att den irländska kommissionen haft kontakt med sin svenska motsvarighet sedan incidenten rapporterats, och att man gemensamt kom överens om att utredningen skulle skötas från Irland.
Den överenskommelsen förklarar också varför den allvarliga incidenten på Skavsta flygplats inte tidigare fått någon uppmärksamhet i svenska media.
Sven Rydén
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!