Oviss framtid för upprustning av väg 57: "Det är frustrerande"

Planen för en snabbare och säkrare väg 57 klubbades i somras, men flera boende längs vägen protesterade. Sedan dess har ärendet legat i byråkratins tröskverk och det är oklart när och om arbetet kan påbörjas.

Foto:

Övrigt2019-02-12 07:30

Redan 2017 blev Trafikverkets vägplan färdig, men flera boende längs vägen överklagade ärendet till regeringen. En av dem är Elisabeth Baumer, som bor vid avfarten mot Visbohammar strax utanför Gnesta. Här ska en ny rondell byggas, enligt planen.

– Det har ju pratats om att bygga bostäder vid Visbohammar i 20 år och det är fortfarande ett frågetecken. Det verkar helt vansinnigt att lägga en rondell där.

Elisabeth Baumer åker själv på 57:an dagligen, men tror inte att de planerade åtgärderna skulle leda till någon märkbar tidsvinst för pendlare. Något större hopp om att få gehör för sina synpunkter har hon dock inte.

– Nej, nej, det tror jag inte. De lyssnar inte på vad man säger.

Vad tänker du om att era överklaganden bromsar upp en stor infrastrukturinvestering?

– Det är väl så det brukar vara. Om man tänker tvärtom, varför ska de lägga så många miljoner på det här när det finns andra vägar som har större behov av upprustning? säger Elisabeth Baumer.

Andra som överklagat efterlyser bland annat djupare analyser av ökade bullernivåer och uttrycker oro över att kulturhistoriskt viktiga byggnader längs väg 57 kan påverkas negativt i samband med en upprustning.

Vägplanen och de inkomna synpunkterna ligger nu på Näringsdepartementets bord. När ett slutgiltigt beslut kan bli klart är ovisst.

– Det går inte att svara på. Det är mycket material och en process som tar lite tid, säger Gunilla Renbjer, handläggare på regeringskansliet.

På Trafikverket är de långa handläggningstiderna för överklagade vägplaner ett irritationsmoment.

– En hel del ärenden hamnar hos regeringen och det kan ta lång tid innan man får ett beslut, ibland över ett år. När det väl blir klart har vi ibland andra projekt på gång som krockar. Det är väldigt frustrerande, säger Katarina Wolffram, kommunikatör på Trafikverket.

Vägplanen

Vägplanen för väg 57 mellan Gnesta och Järna innehåller bland annat en rondell nära Gnesta och ett extra körfält för enklare omkörningar på flera platser. Drygt en kilometer gång- och cykelbana ska också byggas längs sträckan.

Sörmland investerar 40 miljoner kronor och Stockholm 160 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!