Oxelösunds kommun kritiseras för hantering av e-post

Oxelösunds kommun får kritik för sitt sätt att hantera e-post. Ett problem är att vissa anställda inte ens öppnar sin e-post enligt kommunrevisorerna som undersökt saken

Övrigt2006-09-29 21:40
Revisionsrapporten är inte enbart negativ. Oxelösunds kommun har ett väl fungerande diariesystem med duktig personal som registratorer. Men saker kan bli bättre. Anställda och förtroendevalda har svårt att handskas med inkommande- och utgående e-post. Revisorerna anser i rapporten att ett grundläggande problem är att alla anställda inte ens öppnar sin e-post. Något som revisionen anser är ett minimikrav när man är på sin arbetsplats.

Enligt rapporten kan det inte vara fråga om bristande kunskap hos anställda och förtroendevalda som gör att de inte vet hur de ska hantera sin e-post. Information och utbildning sker fortlöpande så problemet torde vara att de helt enkelt inte vet hur de praktiskt ska hantera sin elektroniska post.

Politiker och tjänstemän måste förstå vikten av att också e-post läses, besvarar och i de fall det behövs, diarieförs då detta är en viktig del i det offentliga Sverige enligt revisionsrapporten. Kommunen ska nu se över sitt sätt att hantera e-post och kommer under våren 2007 att ha utbildningar kring offentlighet och sekretess och regelverket kring diarium.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om