På rätt spår

Övrigt2003-06-18 23:29
!Krisdrabbade SJ tar ett nu ett viktigt steg för att förbättra relationerna med sina kunder och inför en restidsgaranti. I praktiken handlar det om att få nästa resa gratis för den som drabbas av järnvägsbolagets förseningar. Och av tidigare statistik vet vi att det är ganska många som hamnar i den sitsen. Men det är först när förseningen blir rejäl, 20 minuter på en timmes resa exempelvis, som garantin träder i kraft.
Det är ändå ett viktigt tecken på att SJ kanske har kommit till insikt om att det inte är kunderna som ska betala priset iform av sämre service när företaget går dåligt. Missnöjda kunder är kostsamt för alla företag, oavsett verksamhet.
Däremot är det problem på andra plan som tornar upp sig. Regeringens stöd på 1,9 miljarder till SJ, hämtat från mer vinstrika statliga bolag, verkar inte vinna EU-kommissionens gillande. Tvärtom anser den, enligt ett mejl till näringsdepartementet som TT läst, att regeringen formellt bör anmäla kapitaltillskottet som statsstöd för att kommissionen ska kunna granska det mer noggrant. Betalas stödet ut utan kommissionens godkännande kan SJ tvingas betala tillbaka pengarna. Därmed skulle regeringens försök att ducka utgiftstaket bli dyrköpt för SJ. Fortsättning lär följa.
Men vad gäller restidsgarantin verkar SJ vara på rätt spår. Åtminstone med kundens ögon sett.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om