På rätt spår
Det är ändå ett viktigt tecken på att SJ kanske har kommit till insikt om att det inte är kunderna som ska betala priset iform av sämre service när företaget går dåligt. Missnöjda kunder är kostsamt för alla företag, oavsett verksamhet.
Däremot är det problem på andra plan som tornar upp sig. Regeringens stöd på 1,9 miljarder till SJ, hämtat från mer vinstrika statliga bolag, verkar inte vinna EU-kommissionens gillande. Tvärtom anser den, enligt ett mejl till näringsdepartementet som TT läst, att regeringen formellt bör anmäla kapitaltillskottet som statsstöd för att kommissionen ska kunna granska det mer noggrant. Betalas stödet ut utan kommissionens godkännande kan SJ tvingas betala tillbaka pengarna. Därmed skulle regeringens försök att ducka utgiftstaket bli dyrköpt för SJ. Fortsättning lär följa.
Men vad gäller restidsgarantin verkar SJ vara på rätt spår. Åtminstone med kundens ögon sett.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!