På två hjul i kurvorna
Tord Karlsson är rallyföraren från Gnesta som satsar på att bli bäst i Sverige. SN fick åka med i nya bilen. 130 kilometer på en smal grusväg är inte en picknick i parken. Det gäller det att känna sin bil bra för att hålla sig på vägen.
Vi ställer in så att bilen får bättre väggrepp. Som det är nu slänger den för mycket med bakpartiet, säger Tord Karlsson, rallyförare.
Han och kartläsaren Karl-Arne Forsman ska tillsammans med sina mekaniker försöka ta en pallplats i rally-SM 2002. För att klara det krävs en satsning på bred front.
Det är många timmars arbete bakom. Mycket möten och snackande i telefon för att skaffa sponsorer. Utöver bilen kostar det ungefär 300 000 att hålla ett rallyteam under ett år. Det går åt många reservdelar och de är inte alltid billiga.
Det är bland annat därför jag har valt en Folkvagn. Den håller bra och det är lätt att få tag på delar.
Teamet har köpt en ny bil som de håller på att köra in i trakterna kring Gnesta. I lördags hade de letat sig fram till en smal grusväg i Finnvik. Vägen är avstängd för allmänheten för att Tord Karlsson ska kunna trycka gasen i botten. SN följde med på en åktur.
Sitter bältena som de ska? Okej, då kör vi, säger Tord med ett brett flin.
Bilen glider försiktigt framåt ett tiotal meter innan Tord plötsligt accelererar. Kroppen trycks bakåt mot den skålade bilstolen. Gruset från vägbanan smäller högt när det träffar underredet. Vägen ser ut att krympa ihop till en tunn linje. Tord sitter inte still en sekund. Ratten justeras hela tiden fram och tillbaka för att bilen ska ligga rätt inför nästa kurva, nästa ojämnhet.
Nu flyger vi, säger Tord.
Bilen lättar och svävar fritt i luften under ett par tiondelar av en sekund. Direkt vid landning fortsätter färden i samma rasande tempo. Tord ger intrycket av att känna både bilen och vägen som sin egen ficka. Flera gånger verkar det som om halva fordonet ligger på vägrenen. Varje gång är det en synvilla. Det är häpnadsväckande hur skicklig en person kan bli på att köra bil. Efter några minuter är ekipaget tillbaka vid utgångspunkten.
Det gick i 130 på ett par ställen. Det är rätt snabbt men vi tar väl en sväng till, säger Tord och vänder bilen.
Efter uppvisningen går kartläsaren Karl-Arne Forsman fram och öppnar passagerardörren och tittar in.
Det ger en adrenalinkick att åka som passagerare. Jag är lika trött som Tord efter ett race. Det tar på krafterna att sitta koncentrerad och läsa karta, säger han.
De som har åkt rallybil vet att han talar sanning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!