Reglerna bestäms av en EU-lag, som nu ska göras om. Därför måste regeringen ta piloternas röster på allvar. Rösterna som säger att arbetstiderna hotar säkerheten, att trötthet leder till misstag och att mer än hälften av alla svenska piloter har somnat i cockpit. Det måste bli ett slut på det.
Att slumra till på jobbet har blivit ett naturligt inslag i många flygares arbetsdag. En svensk styrman har till och med berättat att han och kaptenen har sovit samtidigt under flygpasset, vid minst ett tillfälle.
De nuvarande EU-reglerna för arbetsvillkoren började gälla 2008. Enligt dem ska arbetstiderna alltid bestämmas utifrån vetenskapliga studier av flygsäkerhet. Men redan i dag strider arbetstiderna mot flera vetenskapliga studier. Bland andra Moebus-rapporten från 2009. Där står det att piloternas arbetsvillkor är oacceptabla ur säkerhetssynpunkt, bland annat på grund av 14-timmars arbetspass och tre 60-timmarsveckor i rad.
Den stereotypa bilden är att piloter lägger mycket tid på att köpa dyra klockor, äta gratismat och spendera traktamentet under tre dagars ”mellanlandning” i Kapstaden. Men det började förändras för fem år sedan. Då kom ett nytt EU-direktiv för vilka tider piloterna kan schemaläggas. Innan dess hade lågprisflygen kommit in på startbanorna. De etablerade bolagen fick konkurrens, de började pressa biljettpriserna men vinsterna fortsatte att sjunka. De nya regler för arbetstiderna var därför välkomna. Tack vare dem kunde arbetspassen förlängas och piloterna blev mer flexibla för arbetsgivarna. Med schemalagda raster mitt i natten kan en nattflygning följas av en morgonflygning. Inte undra på att över hälften av piloterna någon gång har sovit på jobbet.
Det regelförslag som ligger på bordet i dag skulle göra situationen ännu värre. Om flygbolagens lobbyorganisationer har haft ett finger med i spelet kan man bara spekulera i. Men vetenskapliga studier måste följas. Gällande regler strider redan mot flera av dessa. Den svenska regeringen måste sätta ner foten och inte godkänna att läget förvärras. Säkerheten för passagerare och piloter får aldrig offras på grund av flygbolagens jakt på effektivisering.
Passagerarna har rätt till vakna piloter
Flygsäkerheten i Europa är satt ur spel. Det beror till stor del på piloternas arbetstider. Många måste jobba 60 timmar i veckan under 15 timmar långa arbetspass. Med en rast på fyra timmar landar många klockan elva på kvällen och börjar jobba klockan fem nästa morgon. Snart kan det bli ännu värre.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!