De ansvariga för kollektivtrafiken i regionen har tidigare beslutat om en omfattande satsning för att förbättra tågtrafiken i Mälardalen. Arbetspendlingen är prioriterad i satsningen, som innebär mer trafik, nya biljetter och nya tåg. Uppdraget att genomföra trafiken har lämnats till regionens gemensamt ägda bolag, Mälab.
Under tiden som regionen skaffar de nya tågen har avtal ingåtts med SJ om att de sköter trafiken under en övergångsperiod - det avtalet trädde i kraft i december förra året. Då infördes också en ny tidtabell som gav fler avgångar på fyra tåglinjer: Svealandsbanan, Nyköpingsbanan, Sörmlandspilen och Uven.
När det gäller de nya tågen skulle Mälab enligt ursprungsplanen ta dessa i drift under 2018 men projektet försenades av överklaganden och juridiska tvister.
Men nu är 33 nya regionaltåg beställda och ska vara klara för leverans i början av 2019, rapporterar Mårten Levin, vd för Mälab.
‒De är under tillverkning och i olika stadier av montering. Nästa steg är att de ska provköras i Schweiz där de tillverkas, berättar han.
Någon gång under 2018 kommer tågen att transporteras till Sverige och provköras i olika miljöer på svenska spår.
Därefter ska godkännas och om allt är som det ska då, levereras de nya tågen under våren 2019.
De första tågen sätts i trafik på Svealandsbanan först från december 2019 och framåt, berättar Mårten Levin:
‒Sedan är ambitionen att så fort som det går, få tågen i trafik på Sörmlandspilen, där vi haft problem med tidtabellerna och sedan på Nyköpingsbanan.
Mårten Levin konstaterar att effekterna av satsningen hittills pekar på en positiv utveckling.
Resandeökningen hittills i år på de fyra linjer som framöver kommer ingå i Mälartåg, är totalt 6, 8 procent.
‒Tidigare år har ökningen varit fyra procent, vilket även det är ganska högt.
På Sörmlandspilen har resandet ökat med 13 procent, och på Svealandsbanan med 7, 5 procent. Ökningen beror enligt Mårten Levin på en allmän trend mot att pendlingen ökar i regionen och på mer trafik från december 2016.
På Nyköpingsbanan har däremot resandet minskat med dryga 3 procent, men minskningen ska bero på att SJ några tidigare år och första halvåret detta år, tvingats köra vissa regionala direkttåg till Östergötland via Nyköping som då registrerats på denna linje. Dessa tåg går normalt via Katrineholm. När tågen nu går ”rätt” väg så innebär det minskat resande på Nyköpingsbanan.
‒Tittar vi på till exempel Nyköping så har antalet påstigande där däremot ökat med 3 procent, säger Mårten Levin.
Även resandet på Uven har ökat med 11 procent i år, vilket Mårten Levin bedömer beror på utökad turtäthet mellan Eskilstuna och Västerås.
Goda effekter märks också av den nya pendlarbiljetten, Movingo, som infördes för två månader sedan och som är giltig i både den regionala tågtrafiken och länens övriga buss- och spårtrafik.
‒Vi ser att försäljningen av periodbiljetter (tidigare TiM-biljetter) har ökat med 25 procent jämfört med oktober förra året. Jag tror att det är attraktivt att kunna åka i kollektivtrafiken, det finns ett behov. Nu ser man möjligheten att om man köper Movingo, så får man den här trafiken också på köpet, säger Mårten Levin.
En stor del av satsningen utgörs vidare av den nya tågdepå som började byggas i Gredby i Eskilstuna i början av året och som beräknas vara klar till hösten 2018.
Mårten Levin besökte byggplatsen för första gången tidigare i veckan och säger att han är imponerad.
‒Det är jättehäftigt. Det är väldigt sällan man bygger en depå, det är ett stort projekt och kul att se att det gått förvånansvärt smidigt.
I den nya depån kommer de 33 nya tågen att kunna servas, tvättas, avisas, klottersaneras och städas.
Den totala investeringskostnaden för den nya tågdepån i Eskilstuna uppgår till 541 miljoner kronor. Anläggningen är specialbyggd för de nya tågen och i dagsläget står redan en 250 meter lång byggnad på det som innan var igenvuxen skog.
Stommen på anläggningen är klar, nu återstår mycket interiörarbete.
Hela depån ansluts till Trafikverkets spår och för att säkra att tågen kan gå på vintern, kommer avisning av tågen kunna göras i två hallar.
‒Vi vill kunna säkra på att vi kan ta in fordon för att ta bort snö så att trafiken kan flyta på, på hårda vinterdagar, säger Mårten Levin.
Han lyfter också fram depåns centrala placering i Eskilstuna som en fördel som kommer göra att trafiken kommer flyta lättare. Tågen kommer också ha två vägar ut och in ur depån.
‒Huvudinfarten blir från stationen, men det kommer vara möjligt att komma ut och in en annan väg, så att det blir möjligt att driva verksamheten om det blir signalstopp till exempel. Så att det inte bara är en växel som alla tåg ska passera.
När tågen levereras och sätts i trafik kommer SJ fortsätta köra dem, som minst till december 2020, men kanske längre.
‒Det beror hur bra det går. Vi vill vara säkra på att systemet är inkört innan nästa operatör tar över, säger Mårten Levin.