Ett vittnesmål om det fria ordet, så beskrivs föreställningen "Vit kanin Röd kanin" som inleder teatervåren på Nyköpings teater på tisdag. Föreställningen sätts upp av Riksteatern och har redan utnämnts till en modern klassiker ‒ trots att den under tidigare föreställningar försetts med samma märkliga påbud: Att ingen, vare sig publik eller tidigare skådespelare, får avslöja pjäsens innehåll.
För varje ort på turnén gör en ny skådespelare entré på scen med samma hemliga förutsättningar. Ingen får nämligen läsa manuset innan, inga repetitioner har skett eller kommer ske. Föreställningen har inte heller någon regissör.
Även om innehållet till stora delar är okänt, känns ämnet brinnande aktuellt. Det hemliga manuset är skrivet av iranske dramatikern Nassim Soleimanpour under utreseförbud från Iran. Något som enligt Riksteatern genomsyrar verket.
‒Texten är full av överraskningar och är en magnifik uppvisning i ordets möjligheter att förflytta rum, känslor och upplevelser; en sann gåva och ett riktigt äventyr för en lekfull och nyfiken publik.
Att skådespelare och publik upplever texten och dess hemligheter i samma ögonblick skapar enligt Riksteatern en exceptionell närvaro och gemenskap.
‒När jag skrev pjäsen saknade jag pass för jag hade vägrat att göra militärtjänsten. Föreställ dig att du är på en öde ö och vill kommunicera. Hur gör man då? Hittar en flaska, stoppar i ett meddelande och kastar flaskan i havet. Pjäsen är en flaskpost. Och pjäsen i sig, är svaret på varför jag skrev den” säger dramatikern Nassim Soleimanpour.
Hur Per Andersson väljer att tolka det okända meddelandet går inte att sia om. För en knapp vecka sedan hade han premiär med succémusikalen "Book of mormon" på Chinateatern där han hyllats för sin insats som missionären Arnold som tar sig friheter i predikandet av ordet, och där aidsskämt och dysenteri har en lika självklar plats i handlingen som könsstympning och förträngd homosexualitet.
Nyköpings stads teaters Kenneth Bodin är god vän med Per Andersson och har fått äran att inviga tisdagens föreställning. Han tror att Per Andersson kommer ta sig an manuset på samma vis som han brukar göra.
‒Per gillar utmaningar av det här slaget och brukar ta ut svängarna. På vilket vis han väljer att göra det i den här föreställningen går ju inte att svara på eftersom att manuset är hemligt, menar Kenneth Bodin.
Frågan om Per Andersson kan tolka ett manus utan att vara roligt, går inte heller att besvara enligt Kenneth Bodin.
‒Det kan ju bli jordens antiklimax men jag tror han kommer dra fördelar av att det just är hemligt. Vi får väl gå och se efter, frågan är om du får recensera pjäsen.