Planera ditt år med grabbarna i NH
Januari, februari, mars... Tolv månader illustrerade med svartvita bilder på grabbar från NH:s juniorlag. I träningslokalen, i bastun, vid hockeyrinken. Alla med bar överkropp.
Kalendern innehåller svartvita bilder på hockeyspelare från Nyköping, företaget heter PlayersOnPictures och idén att skapa en kalender med bilder på lokala hockeyspelare fick Björn, Ted och Patric av ett annat UF-företag i Västerås.
Vi hade spånat mycket och vi hade olika idéer men till slut bestämde vi oss för den här, det är lite dåligt hockeyintresse i Nyköping och vi vill lyfta fram juniorlaget, berättar Patric Lindman.
Det här UF-företaget har blivit deras projektarbete och killarna berättar att de, i och med att de jobbar med UF och inte ett klassiskt projektarbete, har sluppit en massa pappersarbete.
Det som är så kul med företaget är att vi får jobba så mycket själva, det är mycket ansvar och det är kul att verkligen hålla på med en grej, det blir på något sätt så verkligt, tycker Björn Lindberg.
Killarna går på Nyköpings enskilda gymnasiums ekonomilinje, det här är deras sista år.
Det var i tvåan de fick reda på att de skulle få en chans att starta upp ett eget företag och
i september landande idén och de satte igång med arbetet.
Vi tog kontakt med Nyköpings Hockey för att se efter om det fanns något intresse hos spelarna att vara med på bilder och det fanns det! Det fanns faktiskt så många att vi blev tvungna att sålla bort en del sen jagade vi sponsorer och en fotograf. Vi hade otrolig tur och fick napp av fotografen Stefan Sollfors som tagit alla bilder helt ideellt, berättar killarna.
Kalendern har de layoutat tillsammans med Arkitektkopia. Och efter att allt gått i tryck har det gått undan. Kalendern har redan sålt i 100 exemplar och nu återstår för Björn, Ted och Patric att trycka upp ytterligare hundra exemplar till försäljning innan företaget ska avvecklas i början av april.
Självklart har vi stött på hinder under arbetet men överlag har vi verkligen haft flyt, säger Ted Jokiniemi.
Och med tanke på att killarna inte har marknadsfört sin produkt mer än att det gått från mun till mun kan man ju inte annat än att hålla med dem.
Ett företag har jag drömt om att starta sedan jag var liten, avslöjar Patric och lägger till att han varmt rekommenderar andra att jobba med ett UF-företag.
Det är ett jättebra sätt att lära sig mer om det vuxna företagslivet, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!