Politiker oeniga om Ostlänken

Ostlänken kommer inte att påverkas negativt om Citybanan inte byggs. Det kanske snarare kan bli en tidigare byggstart. Det tror Nyköpingsbon Per Westerberg, talman och ordförande för Östsvenska handelskammaren.

Övrigt2006-10-03 20:41
Ett tredje tågspår genom Stockholm räcker inte för att sluka trafiken från Ostlänken. Det sade banverket i går. Per Westerberg har länge arbetat för att Ostlänken ska byggas, och håller inte med om banverkets analys.
Jag är lite överraskad över det de säger.
De flesta säger annars att det räcker med ett tredje spår.

Per Westerberg är positiv till alliansens förslag.
Ett tunnelbygge är ju inte helt lätt. Problemet är dels att det är riskfyllt, dels att det kostar mycket pengar. Det här är ju också en lösning som är mycket snabbare.
Han tror inte att en nedläggning av Citybanan-projektet kommer att försena byggandet av Ostlänken.
Jag tror inte att det finns någon risk för det.
Kan Ostlänken till och med komma att byggas tidigare?
Ja, det finns sådana möjligheter också.

Kommunalrådet Göran Forssberg (s) som också är ordförande i Nyköping-Östgötalänken AB är inte lika positiv. Han har ännu inte hunnit sätta sig in i vilka konsekvenser alliansens planer kan få för Ostlänken, men är ändå oroad.
Jag tror att de här förslagen innebär både förseningar och försämringar.
Framförallt är han besviken över att ett beslut som arbetats fram under en lång tid nu riskerar att rivas upp.
Efter år av förhandlingar och diskussioner har man äntligen kommit överens. Löser man upp det här beslutet tror jag att de flesta bara kommer att se till sina egna intressen.

Regeringens särskilda utredare för Ostlänken, Bo Holmberg, tycker inte att det ingår i hans uppdrag att spekulera i vad tågtrafiklösningar i Stockholm får för konsekvenser för Ostlänken.
Jag har Ostlänken framför ögonen och jag kommer att fullfölja mitt uppdrag med att säga att det är möjligt att tidigarelägga byggstarten.
Lars Granath, som arbetar med Ostlänken på Nyköpings kommun tror att förslaget att skrota Citybanan kan få konsekvenser för Ostlänken.
Det blir ju ett avbrott i banverkets planering. Tidpunkten för Ostlänken kan till exempel drabbas. Men kortsiktigt ska det inte påverka uppdraget. Vi fortsätter att planera så som planeringen ligger.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om