Positivt för Ostlänken

Övrigt2003-03-10 22:37
Banverket har räknat och kommit fram till att Norrbotniabanan, från Umeå till Haparanda, inte blir lönsam. Därför bör den heller inte byggas, skriver Banverket i sin utredning.
Det var under de kritiska regeringsförhandlingarna i höstas mellan s, v och mp som järnvägsspåret till slut blev det lockbete som fick miljöpartiet att stödja en socialdemokratisk regering. Spåret som går hem till miljöpartiets språkrör Peter Eriksson i Kalix, blev i samma ögonblick en hotfull konkurrent till Ostlänken, ett av landets mest lönsamma järnvägsprojekt mellan Linköping och Järna, men som inte heller ryms i Banverkets framtidsplaner.
De kriterier Banverket använder sig av för att göra bedömningar av de för samhället viktigaste järnvägssatsningarna ter sig som ett obegripligt godtycke.
Utredningen om Norrbotniabanan torde dock vara ett positivt besked för Ostlänken.
En annan sak är vilket beslut regeringen sedan fattar vid årsskiftet och hur stryktåligt miljöpartiet visar sig vara.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om