Pressat jobb kan ha lett till patients död
Stressade sjuksköterskor och pressad arbetssituation kan ha bidragit till att en patient i Sörmland fick fel råd av länets sjukvårdsrådgivning. Det anser Socialstyrelsen efter att ha granskat företaget Med Helps rutiner.
Socialstyrelsen anser att händelserna är allvarliga och konstaterar att sjuksköterskorna gett fel råd i de båda ärendena. Socialstyrelsen anser emellertid att det råder förmildrande omständigheter eftersom sjuksköterskorna inte fått tillräckligt med stöd och vägledning från Med Help för att kunna fatta rätt beslut.
Vi har sett att sjuksköterskorna haft dåliga möjligheter att utöva sjukvårdsrådgivning på rätt sätt, säger byrådirektör Karin Dahlberg vid socialstyrelsen som granskat ärendet.
Socialstyrelsen uppmanar därför företaget att bland annat se över sina rutiner rörande kompetensutveckling, introduktion av nyanställda och uppföljning av de anställdas arbete.
Enligt Karin Dahlberg är också den stressade arbetssituationen en bidragande orsak till att patienternas säkerhet sätts på spel. Sjuksköterskorna har känt sig pressade av företagets mål att varje sköterska ska hinna besvara ett tiotal samtal i timmen.
Eftersom vi är ett privat företag har vi lönsamhetskrav som vi måste uppfylla. Det innebär att varje sjuksköterska bör ta emot i snitt åtta samtal i timmen för att det ska gå runt. Målet är att besvara tio samtal i timmen, säger Geir-Erik Hyvärinen, produktionschef vid Med Help.
Geir-Erik Hyvärinen betonar dock att varje samtal ska få ta den tid som behövs.
Vi måste ge rätt förutsättningar för att våra sjuksköterskor ska göra ett bra arbete. De ska inte behöva känna sig forcerade att ge snabba råd bara för att uppfylla målet, säger han.
Enligt Geir-Erik Hyvärinen arbetar för närvarande 140 sjuksköterskor med att besvara 1,4 miljoner samtal per år.
Vi har för mycket att göra just nu. Företaget har vuxit kraftigt och arbetsbelastningen har varit hög. Vi håller på att rekrytera mer personal och ändra i scheman för att underlätta för de anställda. Fel kan alltid hända. Det viktiga är att de inte upprepas, säger Geir-Erik Hyvärinen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!