Privata miljoner kan snabba på Ostlänken

Privat kapital kan snabba på byggstarten för järnvägen Ostlänken. För Nyköpings kommun kan privata finansiärer vara nödvändigt för att bygga två nya resecentra. Norrköping och Linköping satsar tillsammans en miljon kronor på att leta finansiärer.

Övrigt2006-05-26 11:36
Nyköpings kommun tvingas bygga två resecentra eftersom den framtida järnvägen sannolikt kommer att passera Skavsta flygplats.
Ingen vet idag exakt hur dessa två resecentra ska finansieras.
Ännu har inte Nyköpings kommun börjat leta privat kapital, åtminstone inte officiellt.
Just nu finns inget motsvarande det som Norrköping och Linköping har inlett, men det kan ligga i röret. Det kan nog inspirera Nyköpings kommun att göra något motsvarande, säger Lars Granath, sekreterare i Nyköping-Östgötalänken AB.
Norrköpings och Linköpings kommuner satsar tillsammans en miljon kronor på att locka privata finansiärer till sina resecentra.
Projektet presenterades i veckan av det socialdemokratiska kommunalrådet i Norrköping, Mattias Ottosson.
Det räcker med att titta på Mälardalen och en kommun som Eskilstuna för att förstå vilken betydelse järnvägen kan ha. Det här förstår näringslivet, och jag tror att det också är berett att vara med och betala, säger Mattias Ottosson till Norrköpings Tidningar.
Officiellt sätts spaden i jorden för snabbjärnvägen Ostlänken om åtta år, 2014.
Men bakom kulisserna pågår ett intensivt lobbyarbete för att snabba på byggstarten till 2010.
En av startnycklarna är att de sju kommunerna visar att man klarar av att bygga nya resecentra. I klartext, att man har råd att bygga järnvägsstationer som är anpassade till snabbjärnvägens läge och krav.
Kommunerna måste ta ansvar för finansieringen av resecentra, säger Per Sandström, vd i Nyköping-Östgötalänken AB som är kommunernas gemensamma planeringsbolag.
De sju kommunerna Södertälje, Trosa, Nyköping, Oxelösund, Norrköping, Linköping och Mjölby ska innan 5 juni godkänna att de tar ansvar för medfinansieringen av resecentra i anslutning till Ostlänken.
Förre landshövdingen i Sörmland Bo Holmberg har regeringens uppdrag att sy ihop en lösning på hur Ostlänken ska kunna tidigareläggas.
Innan sommaren ska Bo Holmberg säga när han tror att Ostlänken kan börja byggas.
Nyköpings kommunalråd Göran Forssberg är på semester och har inte kunnat nås för en kommentar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om