Problem för Göstas anrika städfirma efter ny avgift på 30 000

Betala avgiften på 30 000 kronor – annars får ni inga fler uppdrag. För 86-åriga Gösta Dahlströms städfirma Trosa hempartner var beskedet ett hårt slag. – Det handlar om ett riksdagsbeslut, säger Per-Uno Nilsson, myndighetschef vård och omsorg i Trosa kommun.

Gösta Dahlström startade 2007 städfirman Trosa hempartner.

Gösta Dahlström startade 2007 städfirman Trosa hempartner.

Foto:

Övrigt2018-11-23 07:59

Från 1 januari 2019 börjar nya regler kring vilka verksamheter som behöver tillstånd från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) att gälla. Ansökningar om tillstånd samt ändringsansökningar kommer att medföra omfattande kostnader för den sökande verksamheten. En verksamhet som omfattas av de nya reglerna är hemtjänst enligt socialtjänstlagen.

Trosa hempartner startade upp sin städverksamhet i kommunen 2007. Under åren har Trosa kommun varit en viktig uppdragsgivare där företaget, med grundaren och Vagnhäradsbon Gösta Dahlström i spetsen, städat åt hemtjänsten. Men de nya avgifterna kan bli nådastöten för samarbetet med kommunen.

– En chef på kommunen mejlade och förklarade att vi måste betala den här ansökningsavgiften på 30 000 kronor, annars skulle vi inte få några fler uppdrag av dem. Det kom väldigt plötsligt för oss och innebär nog att vi inte kommer att kunna fortsätta med kommunen, säger Gösta Dahlström, 86, och tillägger:

– Kommunen vill lägga ut allt ut på hemtjänstföretaget Wonabee. Det känns inte schyst mot oss efter så många år.

Riksdagen har beslutat att det ska kosta 30 000 kronor att ansöka om ett tillstånd och 21 000 kronor att ansöka om en ändring av ett tillstånd. Per-Uno Nilsson är myndighetschef inom vård och omsorg i Trosa kommun.

– Alla hemtjänstföretag måste ansöka om tillstånd för att kunna bli prövade om de har rätt kunskaper och kapacitet. Det här har inget med kommunen att göra, säger han.

Enligt Per-Uno Nilsson stämmer inte Gösta Dahlströms antaganden om att kommunen vill bli av med dem.

– Trosa hempartner avgör själva hur de vill göra. Vi vill gärna att de fortsätter och tycker att de är en viktig del av hemtjänsten.

.

Nya tillstånd och krav 2019

Från 1 januari 2019 gäller nya regler för vilka verksamheter som behöver tillstånd från IVO. Då måste samtliga sökande betala en avgift för sina ansökningar, såväl nya ansökningar som ansökningar om att ändra i ett tillstånd. Varje ny ansökan kostar 30 000 kronor och 21 000 kronor för att ansöka om att ändra i ett tillstånd. Samtidigt börjar nya krav gälla för att få behålla ett tillstånd. Det går att ansöka om tillstånd för verksamheterna från den 1 januari 2019. Den som idag redan bedriver hemtjänst, ledsagarservice, avlösarservice eller biträde av kontaktperson måste ansöka hos IVO senast 1 mars 2019 för att kunna fortsätta bedriva verksamheten i väntan på beslut från IVO.

Källa: IVO

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!