Projektarbete med fötterna i fokus
Med terminstarten började jobbet med projektarbetena för treorna på Tessinskolan i Nyköping. Många har redan kommit på ett ämne, medan andra fortfarande funderar. Det är lösa tyglar som gäller och endast fantasin sätter stopp (+ budgeten och tiden förstås).
Lotten Stedt, Camilla Paulson och Ellinor Stenbäck går media och kommunikation på Tessinskolan. Skorna gör mannen heter deras projektarbete och frågeställningen till projektarbetet lyder Kan du se vem jag är genom att titta på mina skor?.
Arbetet handlar förstås om fördomar, det är lätt att döma någon på en sådan liten detalj som skorna och det är ju intressant, säger Ellinor Stenbäck.
Tjejerna valde att jobba med varandra för att de vet att de kan göra något bra tillsammans.
Vi vågar säga till om vi tycker att någon av oss kommer med knäppa förslag, vi kan prata med varandra och jobba tillsammans för det bästa, säger Camilla Paulson.
Ännu ligger de bara i startgroparna med sitt projekt, just nu lägger de upp en arbetsplan för när de ska göra vad under de hundra timmarna. De funderar även på hur slutresultatet ska se ut. De har tänkt göra en installation med foto och rörlig bild, som gärna får stå i stadshusets foajé för åskådning.
Det blir nog en rolig utställning, vi ska göra i ordning ett litet fördomsspel där besökarna får para ihop rätt skor med rätt människa, berättar Lotten Stedt.
Projektarbetena ska vara i stort sett klara till jul och sedan får eleverna fixa sluttampen på vårterminen. Treorna får jobba självständigt, de får planera, genomföra och slutföra allt själva. Självklart har de handledare till handledarna kan de komma med frågor angående projektarbetet och handlederna kan också hjälpa dem att hitta rätt om de kommer bort sig.
Men den största biten gör eleverna själva och mycket av arbetet görs på fritiden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!