Propellerteatern ger färgglad häxhistoria
Någon socialrealism blir det inte när Propellerteatern ger den nyskrivna familjeföreställningen Emm och Sommarhäxan, som har premiär i Nyköping i morgon. I stället bjuds på en fantasirik historia med många bisarrerier. Räkna med tango, rosa träd och en begravningsdirektör.
Vi ville bort från realismen. Först tänkte vi spela den framför riktiga träd, men sedan tänkte vi att det här var bättre, säger Marie Anstadius som spelar Sommarhäxan.
Emm och sommarhäxan handlar om den lilla flickan Emm som råkar önska bort sin lillebror i en ilsken stund. Vad hon inte vet är att den hiskeliga så kallade Hemskheten är en karaktär som just uppfyller den här sortens mörka önskningar. Alltså försvinner den lilla brodern och Emm måste ge sig ut i världen för att få tillbaka sin bror. Alla som sett den gamla 80-talsrullen Labyrinth känner igen sig i grundhistorien.
Emm är envis, lite sur och tvär ibland, men som de flesta barn så växlar hon fort humör. Hon är också nyfiken, modig och en kämpe, säger Jessica Boëthius som spelar Emm.
Under resans gång träffar Emm en rad karaktärer, bland annat Sommarhäxan. Hennes uppgift är att påta i jorden, vattna blommor och över huvudtaget se till så att sommaren mår bra, för att sedan gå i ide när vintern närmar sig.
Det började med att vi spånade kring idéer om vilken sorts föreställning vi ville göra, kring karaktärer, scener och möten, säger Daniel Högefjord som bland annat spelar en spattig och lite stolpig begravningsentreprenör.
Sedan tog manusförfattaren Anna Frölander tag i alla idétrådarna och virkade ihop de till färdig pjäs, hennes första som manusförfattare.
Det kändes som att historien fick sitt eget liv medan jag skrev och det var svårt att inte skriva för mycket. Vi har fått ta bort många darlings när vi huggit ner den till lagom längd, säger hon
Pjäsens budskap är att man inte ska låta det hemska ta över, utan komma ihåg att man faktiskt kan göra saker bra fast man är liten.
Anna Frölander spelar också Hemskheten, det otäcka väsen som med tangostil får saker och personer att försvinna.
Ska vi avsluta med en tangonisering av Hemskheten? frågar regissören Annette Wilhelmsson helt allvarligt, som på ett främmande språk.
Jag har jobbat mycket som regissör och i den här gruppen finns massor av spontanitet och kreativitet, säger hon.
Musiken till pjäsen är nyskriven av Jenny Ros, som även spelar så kallad drällfågel, ännu ett i raden av märkliga väsen. Med hjälp av flöjter, en skolorgel och lite trummor sätter hon toner till föreställningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!