PS of Sweden – en framgångssaga i hästväg

Den första miljonen var den svåra, säger Karin Bjärle, vd och grundare av ridsportsföretaget PS of Sweden. Nu laddar företaget för att nå hundra miljonersstrecket. I veckan går flyttlasset till nya lokaler.

PS of Sweden designar anatomiska träns och har gjort en internationell expansion på rekordtid. December 2012 anlände de första produkterna till marknaden. I dag har företaget 16 anställda och har haft en god ekonomisk tillväxt varje år. När de började med anatomiska träns var de först på marknaden.

PS of Sweden designar anatomiska träns och har gjort en internationell expansion på rekordtid. December 2012 anlände de första produkterna till marknaden. I dag har företaget 16 anställda och har haft en god ekonomisk tillväxt varje år. När de började med anatomiska träns var de först på marknaden.

Foto:

Övrigt2018-11-15 09:30

Karin Bjärle ville inte bli egenföretagare. Hon är uppvuxen i en entreprenörsfamilj och såg hur pappan slet under uppväxten.

– Nej, varför ska jag jobba dygnet runt, tänkte jag.

I stället blev det lärarutbildning och en utbildning inom marknadsföring och ett fast jobb på Realgymnasiet. Men äpplet faller som bekant inte långt från trädet.

Ett skyltexemplar av en häst stal hennes uppmärksamhet på dagarna. Karin, som tillbringat hela sin uppväxt i stallet på Stjärnholms ridskola, förklarar hur hon genom åren sett hästar som irriterat skakar på huvudet upp och ned. På skolan frågade hon en veterinär om hästar kan få ont i huvudet. Veterinären bekräftade att de kan få det av tryck – precis som vi människor kan få ont i huvudet när en hjälm sitter för hårt över huvudet eller klämmer över öronen. En idé tog form på hur ett anatomiskt träns, som inte klämmer runt hästens känsliga öron och andra områden i ansiktet, skulle kunna designas.

Bitarna ramlade till sist på plats. Karin Bjärle tillverkade den första prototypen av bilbälten och skickade i en skokartong till en fabrik i Indien. De fattade inget av Karins bilbältesprototyp. Själv tyckte hon idén var glasklar och tänkte ”nu jävlar kör jag”. Karin var 30 år, sade upp sig från sin dåvarande tjänst och flyttade hem till sin mamma och pappa.

– Jag var övertygad rent teoretiskt och började folkhögskolans ettåriga linje i läderhantverk för att kunna omvandla min idé och formge det första tränset. I dag är företaget en jättespelare i världen.

Karin Bjärle har ett rykte om sig att vara tuff förhandlare som ställer höga krav, både mot sina medarbetare och externa leverantörer. Hon säger att det varit nödvändigt samtidigt som hon lovordar sitt team, "utan dem skulle vi inte vara där vi är idag", säger Karin samtidigt som hon har både skvallret i den tjejdominerade ”hästbranschen” att förhålla sig till och männen i toppen som hon dagligen måste fightas mot.

– I en mansdominerad bransch hade ingen höjt på ögonen men hästbranschen är speciell, säger hon.

PS of Sweden är ett E-handelsföretag. All inrikeshandel, och den mesta utrikeshandeln sker via webben och lagret finns i Nyköping där produkterna packas omsorgsfullt med en personlig hälsning till kunden. Företaget har kunder i alla världsdelar, utom Antarktis och har gått från en omsättning på noll till 40 miljoner kronor på bara sex år. Produkterna säljs även i fysiska butiker i över 50 länder.

– USA är en gigantisk marknad för oss, säger Karin Bjärle medan hon går runt i flyttstöket i den gamla lokalen på Runebergsgatan som en gång i tiden var en ICA-affär. Väggarna bokstavligen bågnar av flyttkartongerna och lagervaror som väntar på flytten till Verktygs-Larssons gamla lokaler vid Gumsbacken, som fått en rejäl makeover.

Hon berättar att flera av världens mest kända superstjärnor är kunder hos PS of Sweden. Karin Bjärle är dock mån om diskretionen och vägrar avslöja vilka ridande megastjärnor det rör sig om.

– Det är inne att rida som superstar och vi har stable managers som sms:ar direkt till oss med stjärnornas önskemål.

Fraktavgifter är den enskilt största kostnaden för bolaget. Och det är inga små volymer det handlar om. Två gånger om dagen hämtar postföretag varor som kunderna beställt via webbshopen, för att distribuera till rätt adress i Sverige och övriga världen.

Karin Bjärle berättar att hon ständigt är på jakt efter att kostnadseffektivisera och kapa avgifterna för distribution. När hon startade bolaget höll hon även nere kostnaderna för kontorsmöbler och övrig inredning. Därför består nästan all inredning i den gamla lokalen av begagnade prylar, som dumpas i samband med flytten. Den nya lokalen har ett strategiskt läge vid E4 som kommer förenkla distributionen. Insidan rymmer ett höglager på 700 kvadratmeter och 450 kvadrat kontor med bland annat designrum, kök, fotostudios och ett nytt showroom dit kunderna kan komma och klämma på de olika produkterna. Utsidan kommer att renoveras i sommar.

I efterhand kan vi konstatera att tränset förändrade hela branschen. Men när Karin Bjärle gick till banken för att få låna pengar till startkapital för att producera en första uppsättning, blev det nobben. Hon fick avslag från tre banker innan hon gav upp och i stället beställde 60 träns för sina sista pengar. Sen gick hon runt i ridsportsbutiker för att försöka få dem att sälja tränsen. Men även där blev det nobben.

– Jag hade inget annat val än att starta E-handel. Fuck you, butiker, liksom, kan man säga så här i efterhand, säger Karin och skrattar.

Tränset blev en omedelbar succé på marknaden och kända hästbloggare som testade de första tränsen skrev lovord om effekterna.

– Alla hade en positiv utveckling med sina hästar. Det gav företaget en rejäl skjuts, fortsätter hon.

I dag har företaget 16 anställda och Karin Bjärle och hennes personal har nu tagit höjd för att öka bolagets omsättning från nuvarande 40 miljoner till 100 miljoner kronor, år 2021.

– Jag har klarat hela expansionen utan att ta lån och äger bolaget till 100 procent själv. Så det går att göra business på hästar utan att vara världsryttare eller mocka skit, säger hon och tillägger att hon numera inte tänker på pengarna, utan jobbar stenhårt med företaget för att det är ”fruktansvärt kul”.

Generellt är hon allergisk mot ordet hästtjej, liksom mot begreppet ”kvinnlig företagare”.

– Helst skulle jag vilja ta bort kvinnlig, jag är entreprenör helt enkelt.

Det här är Karin Bjärle

Ålder: 37 år.

Familj: Blivande maken Ola, mamma, pappa och lillebror. Väntar tvillingar i januari.

Bor: Född uppvuxen på Arnö i Nyköping. Bor på Fridhemsplan i Stockholm sedan fem år, har nyligen köpt hus i Nyköping.

Gör: Vd och grundare till PS of Sweden. Äger bolaget till 100 procent.

PS of Sweden: Bolaget säljer anatomiska träns och andra premiumprodukter för häst och ryttare. PS står för perfect sit och härrör från en ridbåge i hårdplast som Karin Bjärles farbror tog fram för många år sedan.

Om sitt jobb: Har enormt hög arbetskapacitet, ett tag snittade jag på 100 timmar i veckan. Kan faktiskt ta en ”netflixdag” när jag behöver vila.

Priser: År 2016 blev Karin Bjärle Årets företagare i Nyköping. PS of Sweden tog även hem DI-priset Årets Gasellsprång 2017 och Karin har även blivit Årets uppfinnarkvinna.

Nu är hon åter nominerad till två fina priser: Årets kvinnliga stjärnskott och Årets internationella tillväxt i tävlingen Entrepreneur of the year 2018. Det är första gången ett ridsportsbolag är nominerad i den här typen av sammanhang.

Drömmer om: Skulle vilja skriva en handbok för tjejer hur man startar och driver bolag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!