Raka spåret mot EM-guld när Jan Murén trycker gasen i botten
Det är en sport som handlar om tiondelar, om en enda chans men flera tusen hästkrafter. För Jan Murén från Nyköping är den som en drog. Han försökte lägga av med dragracingen men nu är han tillbaka i tävlingscirkusen. På hemmaplan, till och med.
Jan Muréns företag Lövéns Racing är huvudsponsor för tävlingen. Murén själv är förstås intresserad av att arrangemanget ska bli bra, att publiken ska komma, allt det. Men han är belåten bara över att sitta i bilen igen.
- Jag trodde jag skulle kunna sluta. Men det är som ett gift. Jag är beroende av dragracing, skrattar han.
1986 startade han och Jonas Larsson ett team ihop. Jan Murén var den som satt bakom ratten i bilen, Jonas skötte mycket av det andra.
- Dragracing är teamwork. På en tävlingshelg utgör själva racet kanske en promille, tror Murén.
1997 slutade teamet tvåa i EM-serien i klassen Pro Stock. Sedan tog Jonas över teamet och vann tillsammans med en annan förare fyra raka EM-guld.
_ Jag kraschade bilen den sista tävlingen den säsongen. Motivationen att ta tag i allting fanns inte. Vi tyckte att vi hade kommit så långt vi kunde komma ihop. Att teamet sedan vann fyra EM-guld var en produkt av det arbete jag och Jonas startade. Teamet fortsatte att utvecklas. I dag är det ingen som rör det.
Jan Murén har inte gett upp tankarna på att vinna EM. Förra säsongen drog han igång ett nytt team och körde ett par tävlingar med en ny bil i samma klass som tidigare. Nu säger han att det kan ta ett par år till, sedan ska teamet vara moget att vinna EM.
- Jag personligen tycker ju att det är j-kligt roligt att köra, det är därför jag håller med det här. Andra håller på mest för det tekniska och mekaniska, eller för sammanhållningen. Den är helt otrolig. På tävlingarna möts miljonärer och folk som knappt har pengar till mat för dagen.
Det är en dyr hobby han skaffat sig. Bara resorna går på runt 150 000 kronor per säsong. EM-serien körs i fem länder.
- Min första bil kostade 30 000. Sedan har jag uppgraderat mig, som man gör i all motorsport. Men visst - man måste vara sparsam av sig för att ha råd med den här sporten.
Sporten är dessutom tidskrävande.
- All fritid och lite till går åt till det här.
Det är en marginalernas sport. Missar du en tiondel i starten är du rökt. Missar du en växling med 100 varv kan du glömma en bra tid. Att justera in kopplingen kan röra sig om ett gram hit eller dit.
Själva racet är över på några sekunder. Bilarna i Pro Stock-klassen har 1 200-1 300 hästkrafter under huven. Top Fuel-bilarna det femdubbla. Tävlingssträckan är drygt 400 meter. Raka spåret med en motor på 8,2 liter.
- Känslan går inte att jämföra med något annat. När du startar i ett flygplan och börjar känna G-krafterna, tänk dig det och dubbla med tre. Men man hinner ju knappast sitta och njuta...
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!