Rapport visar på oenighet

Socialförvaltningen i Gnesta har under en period präglats av konflikter och problem. I en rapport framgår det att det är som mest infekterat inom äldreomsorgen och stödverksamheten. Men nu siktar socialchefen framåt.

Övrigt2013-11-29 07:25

Inför den kommande omorganisationen inom Socialförvaltningen valde Gnesta kommuns socialchef Marja Kammouna att med hjälp av intervjuer med ledningsgruppen sammanställa en rapport. Rapporten klassades som arbetsmaterial och var därför inte tillgängligt för allmänheten. På tisdagseftermiddagen fick SN ta del av rapporten, som visar på tydliga konflikter mellan verksamheterna men som också innehåller konkreta idéer på hur man ska gå vidare.

Värst verkar det vara inom hemtjänsten där "en stark inre personalkärna" som fått övrig personal att "underkasta sig". Det beskrivs också en irritation mellan stödverksamheten och äldreomsorgen.

– Jag vet inte alla detaljer men det är en gammal konflikt som naturligtvis handlar om strukturer och om organisationen som sådan. Det har funnits en obalans som skapar problem, bland annat beror det på att äldreomsorgen inte haft en egen verksamhetschef, säger Kammouna.

Ett annat problem har varit att delegeringen inom hemtjänsten fungerat dåligt. Ett resultat av det är att antalet avvikelserna ökat.

– Det hör samman med kommunaliseringen av hemsjukvården. Tidigare vad det Landstinget som svarade för den verksamheten och det är mycket som ska falla på plats. Det handlar om att garantera patientsäkerheten och jag vill ge en stor eloge till hälso- och sjukvårdsenheten, de sköter det bra.

Den tidigare socialchefen i Gnesta, Magnus Johansson, kritiseras hårt i rapporten. Det står att Johansson inte lyckats skapa en förtroendefull relation till sina uppdragsgivare utan istället hamnat i öppna konflikter. Det står också att han befunnit sig i konflikter med flera verksamhetschefer vilket innebar att en förtroendeull och konstruktiv ledning för socialtjänsten knappt funnits. Kammouna vill inte kommentera den delen men är tydlig med att hon är redo att jobba hårt för att få personalen inom förvaltningen att känna tilltro till ledningen.

– Det är känsligt. Men det är alltid ett uppdrag till förvaltningschefen att skapa förtroende och kontakt. Jag jobbar nära mina uppdragsgivare, politikerna, och vi träffas varje vecka.

Och personalen ute på verksamheterna?

– Det är absolut lika viktigt, jag tror på närvarande ledarskap och försöker vara synlig för personalen.

Vad händer nu?

– Syftet med rapporten var att alla skulle få tala ur hjärtat så att vi tillsammans kan sätta punkt och gå vidare. Och det tror jag vi lyckats med, det är alltid svårt med kritik men det här har rensat luften. Vi kommer jobba med teambuilding inom ledningsgruppen. Det är viktigt att visa en enighet för att vi alla ska kunna jobba mot samma mål.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!