Rasrisken i Vagnhärad undersökt igen – så lyder säkerhetsbedömningen

Jordskredet i Ödesby 1997 är ett av landets största och föranleddes bland annat av vägsprickor. Nya sprickor och lutande lyktstolpar har noterats i rasområdet. Nu har området undersökts av geotekniker – som sammanställt en rapport rörande riskerna för nya ras.

Foto: Sweco

Övrigt2019-01-10 20:12

Jordskredet i Ödesby, Vagnhärad, den 23 maj 1997 är det största i Sverige inom bebyggt område sedan Tuveraset 1977. Konsekvenserna av naturkatastrofen blev bland annat att ett 30-tal hus revs inom riskområdet, en cirka 200 meter lång sträcka, och att runt 150 personer evakuerades. Mirakulöst nog dog ingen människa. Det stora raset hade bland annat föregåtts av vägsprickor. I somras kontaktades Trosa kommun av flera oroliga personer som på nytt konstaterat vägsprickor i gång- och cykelvägar i Ödesby. Samtidigt hade gång- och cykelvägen längs med Trosaån även fått en vågformig vägbaneyta, plus att belysningsstolparna lutade.

Kommunen anlitade därför geotekniker på Sweco som uppdragades att på nytt undersöka platsen. Sweco har nu sammanställt en rapport som SN tagit del av. Sammanfattningsvis konstateras att de uppkomna sprickorna i asfaltsytorna samt lutande lyktstolpar beror på tjälrörelser, i kombination med uttorkning av lera. Lyktstolparna har för svaga fundament för rådande förhållanden. Den vågformiga vägbaneytan i gång- och cykelvägen är en följd av att jorden i denna del tidigare förstärkts med så kallade kalkcementpelare.

Fyllningen på pelarna utgörs av lera, som dock är för tunn för att innehålla önskad valvverkan i vägen. Sweco konstaterar skador i hela området av samma dignitet och omfattning, oavsett lutande eller horisontell mark, och att sprickor även fortsättningsvis kommer uppstå på gång- och cykelvägar, samt asfalterade ytor i Ödesby. Skadorna bedöms inte vara orsakade av bristande stabilitet i marken och utredningen tyder inte på en ökad risk för nya skred.

– Det kan ske små förändringar där, men det är inga förändringar som äventyrar säkerheten. Det finns ingen oro på något sätt, säger Ulf Hagstedt, teknisk chef på Trosa kommun, som menar att det är viktigt att ha noggrann koll på området.

Trosa kommun kommer att vidta vissa åtgärder i Ödesby. Ojämnheterna på grusvägen ska åtgärdas och belysningsstolparna stabiliseras. Under våren ska även sprickorna i asfalten åtgärdas.

Christoffer Eriksson är gatu- och parkingenjör på Trosa kommun och har varit plats i Ödesby när Sweco utfört sin utredning.

– Vi kan konstatera att det även i fortsättningen kommer vara rörelser i marken men att det inte finns en ökad risk för något skred i området. Vi har efter rapporten justerat grusvägen så att den är i rätt nivå. Belysningsstolpar kommer vi räta upp under våren när vädret tillåter.

Kommunen är lättade över utredningen.

– Det är skönt att ha gjort denna kontroll. Det skapar en trygghet i hela processen, säger Ulf Hagstedt.

Sweco har avböjt att kommentera.

Ödesbyraset

Jordskredet i Vagnhärad, Ödesby, 23 maj 1997 är det största i Sverige inom bebyggt område sedan Tuveraset 1977. Ett 30-tal hus revs inom riskområdet. Vid skredtillfället påverkades sju villor, en gång- och cykelväg med bro plus att åfåran försköts med 15 meter. Förstärkningsåtgärder som kalkcementpelare och en skärm av sprängsten schaktades ner till friktionsjordlagret så att grundvattennivån sjönk. Utredningar av områdets geotekniska egenskaper visade att den branta lerslänten var hårt ansträngd. Små förändringar kunde ge upphov till ras. I Statens geotekniska instituts (SGI) utredning nämns kraftiga regn, höga portryck, erosion, lokala skred vid åkanten, markrörelser och Trosaåns låga vattenstånd som samverkade orsaker till raset. Haverikommissionens utredning visade att kraftigt regn var en stark orsak.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!