Rätt däck håller dig kvar på vägen

Du tappar väl inte greppet? Den första halkan kommer snabbt och däck för vinterväglag kan vara det som håller dig kvar på vägen.

Övrigt2004-11-17 08:33
Normalt är däckbyte ren rutin. Vid köp av nya däck ska man tänka på märkning och gummiblandning.

Dubbdäck får vara på plats den 1 oktober. Bilen ska ha vinterdäck, dubbdäck eller särskilt vinterdäck vid vinterväglag från den 1 december. Kravet på mönsterdjup är minst 3 millimeter. Vinterdäck rekommenderas vid en temperatur under +5 grader. Under den temperaturen blir andra däck än vinterdäck hårda och hala.

Det är polisens sak att bedöma vad som är vinterväglag.
_ Vid den bedömningen kan man inte bara titta på vägbanan, säger Jörgen Ingårda vid trafikpolisen i Nyköping. Vägbanan kan vara bra men det kan vara snö, is och frost vid sidan av vägen och utifrån det gör vi vår bedömning. Man får också titta längre fram, det kan ju vara vinterväglag på andra vägar dit man tänkt sig åka. Runt noll är det förrädiskt men man kan aldrig gå på temperatur. Är man tveksam om det är vinterväglag så ska man göra bedömningen att det är vinterväglag som gäller.

Den som sätter på nya dubbdäck bör köra in dem på barmark upp till 30 mil för att dubbarna ska sätta sig.
Undantag för krav på vinterdäck gäller vid färd till eller från utlandet, bilbesiktningen, för fordon som provkörs eller bogseras i samband med reparation eller fordon som är äldre än 30 år eller registrerat i utlandet.

Vinterdäck ska vara framtagna särskilt för vinterkörning och märkta med M och S, lite olika skrivet, som står för Mud and Snow. Grovmönstrade terrängdäck som är M+S-märkta är inte framtagna för vinterväglag och därför inte lämpliga vid vinterkörning. Gummiblandningen är fel för svenska vintervägar.

Om du har slitit ut dina vinterdäck och ska byta; tänk på att du får rätt gummiblandning. Fel blandning kan göra däcken hårda och därmed också hala.
_ Det kan finnas s k parallellimport av däck där fel gummiblandning kan ingå. Om man hittar billiga märkesdäck ska man se upp liksom när man handlar över internet, förklarar Pontus Grönvall på Däckbranschens informationsråd.

Bilar som är helfordonsgodkända från 1998 ska ha E-märkta däck vid färd inom EU. På andra bilar bör man ha E-märkta däck. Det betyder att däcken är framtagna för den europeiska bilmarknaden. Däckbranschens Informationsråd har ingen statistik över hur många olyckor som inträffat med bilar som haft däck med felaktig gummiblandning.
_ Men jag tror inte det är så många.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om