Regeringen går vidare med flygskatten – skapar stor oro inom flygbranschen

Ett förslag om en svensk flygskatt kommer före sommaren, uppgav finansmarknadsminister Per Bolund (MP) på en pressträff under onsdagsförmiddagen. Beslutet kan slå hårt mot svenska flygplatser. – Skatten skulle inte vara bra för oss, har Skavstas vd Peter Steinmetz tidigare sagt till SN.

Övrigt2017-03-15 12:01

Per Bolund säger att förslaget i stort kommer att följa det utredningsförslag som presenterats tidigare.

– I stora drag kommer det vi föreslår att vara i linje med utredningens förslag, säger Bolund.

Utredningen föreslog en avgift, eller skatt, på 80 kronor per enkelresa inom Sverige per passagerare och 430 kronor för de längsta utlandsresorna. Skatten beräknas enligt utredningen ge cirka 1,7 miljarder i intäkt till staten.

– Intäkterna kan användas för att kraftigt sänka kostnaderna för den första medarbetaren i småföretag, säger Per Bolund, som samtidigt aviserar ett förslag i den riktningen.

En majoritet i riksdagen är motståndare till förslaget, som även fick hård kritik från många remissinstanser. Bolund tror att förslaget kan gå igenom i riksdagen trots motståndet från oppositionen, då förslaget kan bakas in i höstbudgeten. Ministern beskriver skatten som en grön skatteväxling i ett läge där flyget inte betalar för de utsläpp de står för.

Men Anna Wilson, generalsekreterare på Svenskt Flyg, ser inga miljövinster med skatten. I stället ser hon hur det slår mot svensk ekonomi, jobben och tillgängligheten utanför svenska storstäder.

– Om turister väljer att inte resa till Sverige för att det blir för dyrt reser de någon annanstans. Om företagen med huvudkontor i Sverige inte får god tillgänglighet kommer de flytta huvudkontoren till länder med bättre tillgänglighet, säger Wilson.

Enligt henne är risken stor att flygbolagen nu flyttar flygningar till grannländer som Danmark, Finland eller Norge. En av flygplatserna som kan drabbas hårdast är Skavsta utanför Nyköping. Ryanair är Skavstas största kund och när en liknande skatt infördes i Norge i fjol fick Rygge lägga ner verksamheten, efter att Ryanair hastigt dragit sig ur samarbetet med flygplatsen.

– Flygskatten skulle inte vara bra för oss, då vår flygplats bygger på lågprisflyg. Det kan så klart få negativa effekter, har Skavstas vd Peter Steinmetz tidigare sagt till SN.

Stora lågprisbolaget Norwegians vd Bjørn Kjos var hårdare i orden i en intervju med Dagens Nyheter nyligen.

– Trafik kommer att flyttas från Sverige. Regionala flygplatser får problem och införs flygskatt tror jag att Skavsta läggs ned. Ryanairs vd Michael O'Leary kommer att flytta sin verksamhet där till Tyskland i stället, sa Kjos till DN.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!